Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Hej!

Är det någon som har bra koll på vilka dragkrokar som finns till V70? Vad jag förstår så finns det en del olika modeller. Vad jag också har förstått så har min bil automatisk nivåreglering, påverkar det vilken typ av drag jag kan skruva på? Jag har inte bestämt om jag ska ha delbart eller fast drag ännu så jag tar gärna emot synpunkter när det gäller det valet också!

/Fred
Användarvisningsbild
av forbo
Jag kommer inte aldrig att montera något annat en fast drag.

Många tycker det är fult med drag, men är inget jag stör mig på.

Man behöver ju underhålla löstagbara dra och smörja dom ibland så dom inte kärvar.
Man ska inte låta dom sitta på året runt och inte bry sig om det, då kommer dom att rosta fast och bilprovingen säger ajjabajja.
Har varit med om att drag har blivit slitna och kroken inte låser fast riktigt. Och man får köpa nytt. Detta var dock inte på en Volvo, minns inte vilket märke det var.

Detta är dock inte vanligt som jag vet.

//Fredrik
av Fisketorp
forbo skrev:Jag kommer inte aldrig att montera något annat en fast drag.

Man behöver ju underhålla löstagbara dra och smörja dom ibland så dom inte kärvar.
Man ska inte låta dom sitta på året runt och inte bry sig om det, då kommer dom att rosta fast och bilprovingen säger ajjabajja.
Har varit med om att drag har blivit slitna och kroken inte låser fast riktigt. Och man får köpa nytt. Detta var dock inte på en Volvo, minns inte vilket märke det var.

//Fredrik
Finns ingen annledning att köpa nytt bara för att det kärvar. ska väl/ju gå bra att lägga några svetspunkter så blir draget sittande där.
bilbesiktningen ska tillåmed peka ut vart du ska svetsa. efteråt måste bilen regbesiktigas med "nytt" drag.

Ifall det nu inte har ändrat sig de senaste 5-10åren så klart =P

Håller med om att sittande drag är bättre, och inte fullt så störande. men måste bara erkäna att det är bra mycket snyggare med en liten svart
låda istället för ett drag
Användarvisningsbild
av forbo
Fisketorp skrev:

//Fredrik
Finns ingen annledning att köpa nytt bara för att det kärvar. ska väl/ju gå bra att lägga några svetspunkter så blir draget sittande där.
bilbesiktningen ska tillåmed peka ut vart du ska svetsa. efteråt måste bilen regbesiktigas med "nytt" drag.

Håller med om att sittande drag är bättre, och inte fullt så störande. men måste bara erkäna att det är bra mycket snyggare med en liten svart

Om det kärvar så det inte går att få det att funkar riktigt så är det ju nytt som gäller.

Man får inte svetsa löstagbara drag.

//Fredrik
Användarvisningsbild
av Driver64
#27 skrev:Här är två länkar, och de är olika drag för med och utan nivåreglering..

De här kan du läsa på de delbara draget..
OBS!
För V70 Bi-Fuel rekommenderar vi fast dragkrok då krocksäker förvaring av den delbara draganordningens kuldel inte kan säkerställas.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249295.htm

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249280.htm
I min V70 Bi-Fuel förvaras draganordningens kuldel under bagagerumsgolvet bredvid batteriet. Är det en krocksäker förvaring månntro?
av Fred
Här är två länkar, och de är olika drag för med och utan nivåreglering..

De här kan du läsa på de delbara draget..
OBS!
För V70 Bi-Fuel rekommenderar vi fast dragkrok då krocksäker förvaring av den delbara draganordningens kuldel inte kan säkerställas.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249295.htm

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249280.htm
Hehe, jag hade nog tänkt förvara den löstagbara delen i källaren när den inte används...är det krocksäkert nog...? :wink: Mitt behov av dragkrok sträcker sig till en gång på våren (båten i sjön), en gång på hösten (båten ur sjön), och kanske max ett par gånger till per år. Jag har aldrig varit med om att behovet att släpa något plötsligt uppkommit när jag varit ute och åkt så det känns lite onödigt att draget åker med hela tiden. :D
Användarvisningsbild
av isak
jag har också dåliga erfarenheter av löstagbara har alltid ett litet spel som känns i bilen i en del lägen ungefär som en sliten koppling ( en gång löstagb- alldrig mera)
ISAK
av Fisketorp
forbo skrev:
Fisketorp skrev:

//Fredrik

Om det kärvar så det inte går att få det att funkar riktigt så är det ju nytt som gäller.

Man får inte svetsa löstagbara drag.

//Fredrik
Jo klart kärvar det och man vill ha ett löstagbart drag så måste man ju köpa nytt om det inte går att ordna.

inte för att ifrågasätta men vad grunnar du på att man inte får svetsa?
minns ej vart jag hört/läst om det, möjligen bosse bildoktorn (om man nu kan lita på honom)

Enligt där jag hört det iallafall så ska det funkar aldeles utmärkt att svetsa fast ett drag. sålänge låsanordningen funkar så man får låst det ordentligt. sedan ska man svetsa så att annordningen inte kan låsas upp anntar jag.

kan somsagt ha fel men hade uppskattat en källa som talar om det isåfall så man kan veta säkert. enklast är ju att fråga på besiktning =)

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]