Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av K.Björkman
Hej! Jag funderar på att köpa en Volvo XC90 och undrar lite vad man ska köpa för modell och med vilken utrustning? Har väl tänkt mig en 2,5t då jag inte åker tillräkligt mycket för en diesel.
Men vilken utrustning får man absolut inte missa att det finns? ( förutom automat givetvis )
Tex: det här luftkvalitèts systemet, är det standard osv..Finns det något som inte är standard men som bör finnas för att inte andrahandsvärdet ska rasa i botten?
Och finns det något speciellt man ska kolla vid ett eventuellt köp? Alltså vanliga fel?
( Hade tänkt mig en 03:a med max 15 000mil på mätaren )

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Guligan
Är det bara bra andrahandsvärde (tredjehandsvärde för din del) du är ute efter så skall du välja automat, metallic, skinn samt 7-sitsar på XC90.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag köpte min xc90 ganska nyligt. Är kanonnöjd! Men se till att du tar en med sju säten. Sen är det ju bra med metallic och skinn också.. Min har gått 17600 mil, det verkar inte vara något större problem.. Kolla speciellt att fyrhjulsdriften funkar som den ska. Det är dyrt att fixa.. Man kan tex kolla att inte vinkelväxeln läcker olja, kostar ca 10 papp. Kolla också att växellådan är sköljd med ny olja, det är numera infört i service-programmet. Det var det inte förut.. Jag gjorde en liten längre resa till norge nyligt, den låg på litern exakt per mil. Inte mer än vad en gammal 940 drar. Ganska bra tycker jag.
av K.Björkman
Hej! Tack för svaren! Jag ska alltså kolla att vinkelväxeln inte läcker olja? Vart sitter den någonstans? Och prova fyrhjulsdriften, då är det väl bara att prova någonstans där det finns snö :) Och om växellådan är sköljd, står det i serviceboken eller?

En annan fråga: T6:an, blir den jättedyr i bensinkostnad och liknande?

MVH Kristofer
av Vålvå
Har nyss bytt bort min XC90 mot V70:n.Kan på det hela taget säga att jag var hyfsat nöjd med bilen(2,5T automat -05).Hade lite problem första året med diverse småfix,enda stora nackdelen som jag ser det är bränsleförbrukningen. Litern vid landsväg är inget jag kan hålla med om.Körde en riktig långstyrning 300 mil förra sommaren och fick då snittet 1,17 uträknat efter tankning, ej efter färddatorn.Kortkörning 1,4-1,6, en manuell tar kanske lite mindre.
av K.Björkman
Ok, hm...Då ligger inte en X5 BMW speciellt mycket högre i förbrukning ( Valde nästan bort den pga att jag trodde att den skulle dra mycket mer än en XC90, BMW:s 4,4 V8 alltså )
Men finns det några andra stora standardfel på XC90, förutom fyrhjulsdriften som verkar kunna krångla lite...

( Om någon har ett förslag på något bättre än en XC90 om man ska ha en suv så får ni gärna berätta det :)....)

MVH Kristofer
av stefang
Har för mig att AMS brukar säga att man ska undvika -03. Kolla något nummer när med begtest av "stor suv", de listar kända fel, skillnad mellan årsmodeller etc.
Användarvisningsbild
av #27
Kollla framvagnen efter glapp (spindelleder styrstag osv).

Hjullager fram och bak, ganska vanligt att de är missljud eller glapp.
av Vålvå
Du kan läsa i senaste AMS om Pär Brandts XC90!
Där får man en vink om ägandet av en.
Frånsett bränsletörsten hos XC90 (o andra suvar med!) anser jag att den är mycket rymlig o bekväm,dock är fjädringskomforten inte i klass en vanlig personbil.Den är klart stramare går hårdare över skarvar m.m. trots den höga profilen på däcken(235/60-17).Den går heller inte lika avslappnat på landsväg,man får passa den lite.Dessa nackdelar har mycket med biltypen att göra o kan man leva med det är XC90 i övrigt bra.
Som sagt rymlig, mycket snygg,flexibel osv.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]