Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av evosex
Har en V70N T5 som börjat klonka direkt efter besiktningen. Vad tror ni att det kan vara som börjat klonka? Måste vara något när dom testar bilen just för glapp som gjort så det börjat glappa.
Hej, en gissning är att det är en fjäder fram. Det verkar ju som framfjädrarna kan "byta läge" när man lyfter framvagnen. Vet dock inte vad man gör åt det, men har tidigare läst på forumet att det behövs något "gummimellanlägg" mellan fjäder och säte. Hoppas någon annan vet mer.
Användarvisningsbild
av greeeken
Med största sanolighet så är den ¨nån fjäder som hamnat fel när dom lyfte bilen för att kolla glapp i styrleden.
Lyft framvagnen eller en sida åt ggn o sänk ner den igen.
Fjädern lär hamna rätt då.
Man kanske får göra det 1-2 ggr men sen sitter det bra.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tror inte det är det, för på besiktningen så lyfter de ju upp hela bilen under däcken :wink:

Men man vet aldrig!
/Kalle
Användarvisningsbild
av greeeken
~Kalle~ skrev:Jag tror inte det är det, för på besiktningen så lyfter de ju upp hela bilen under däcken :wink:

Men man vet aldrig!
/Kalle

Beror på VART du går .
Men detta är ett relativt billgit sätt iallfall att testa :lol:
av evosex
Dom tryckte ju upp motorn med nån maskin när man stod under bilen, så då blir ju fjädern utan någon större belastning för en stund. Kanske kan vara det. Det är sänkfjädrar på den kan jag tillägga.

Dock tycker jag inte att ljudet låter som en fjäder men det kanske kan låta så...
Användarvisningsbild
av Morkvist
greeeken skrev:
~Kalle~ skrev:Jag tror inte det är det, för på besiktningen så lyfter de ju upp hela bilen under däcken :wink:

Men man vet aldrig!
/Kalle

Beror på VART du går .
Men detta är ett relativt billgit sätt iallfall att testa :lol:
Jag har alldrig varit på bilprovningen utan att dom lyft upp bilen så att fram hjulen hänger i luften, detta för att kolla framhjulslager, glapp i leder etc. :shock:
av RBK
klonk ljud i framvagnen, kan vara at fjädersätet som börjar dårligt eller länkarmen som börjar bli dårligt.
kommmer klonk ljudet vid gas på drag och inbromsning.
evosex skrev:Har en V70N T5 som börjat klonka direkt efter besiktningen. Vad tror ni att det kan vara som börjat klonka? Måste vara något när dom testar bilen just för glapp som gjort så det börjat glappa.
Med sänkningsfjädrar kan det vara att de är så korta att de "lättar" från fjädersätena vid utfjädring. När de så ställs normalt så kan änden på fjädern komma att ligga emot kanten på urtaget i fjädersätet.
- Hissa därför upp framänden och kolla så att det är någon millimeter mellan änden på fjädern i övre & nedre fjädersätet.

I värsta fall kan det vara en spindelled som börjar bli glapp efter att ha dragits isär och glappet därmed blivit större. Det händer att spindelleder känns bra först, sedan efter att ha hissat & vridit på hjulen, så kan ett glapp upptäckas.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]