Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrhedin
Denna fråga är ställd på många ställen men jag kan inte riktigt avgöra vad som är lösningen på problemet.

Min S80 T6 -99 liksom så många andra pulserar vid kraftig, typ full acceleration. Den börjar med en stadig knuff för att sedan avta, sedan knuff, sedan avta och fortsätter så hela registret ut och även in på flera växlar. Efter chippning i veckan har problemet blivit tydligare i och med att knuffarna blivit starkare.

Förslag har givits på att byta laddtrycksventil(magnetventil) men även luftmassemätare och spjälldelar med blandade resultat. Inga felkoder finns.

Är det någon på forumet som haft detta problem och fått det avhjälpt och i så fall hur?
av JohnBSR
Pulserande kraft innebär att effekten varierar, och det som primärt kan styra det är antingen laddtrycket eller tändvinkeln så mitt tips är att Du kopplar in en laddtrycksmätare och gör en fullgasrepa och noterar om trycket är instabilt. I den mån det är instabilet så skulle mitt första tips vara att prova att koppla ur magnetventilens strömförsörjning för att endast köra på grundladdtryck. Om laddtrycket fortfarande är instabilt, byt tryck-klocka. Om det är stabilt, byt magnetventil.

Om inget av ovan nämnda inträffar (d.v.s. om laddtrycket är stabilt) så kan nästa anledning vara att tändvinkeln varierar. Detta kan enkelt loggas med en OBD-logger med realtidsfunktion. Där ser Du tändvinkeln och om den varierar fram och tillbaka (läs om tändvinkeln dumpas så att kraften avtar).

En tredje tänkbar anledning (som även ger variation i laddtryck) kan vara ett defekt gaspjäll som varierar kraftigt. Även detta kan loggas med en OBD-logger (kallas ofta ATP - Absolute Throttle Position) under körning.
av Psyko
Problemet är att dom båda aggregaten inte synkar i laddtryck.
Vanligt fel på tidiga T6 motorer och löstes med mjukvara.

Vi hade många sådana här i Göteborg -99, problemet
ökar dessutom om den är trimmad
av mrhedin
Nu har jag bytt magnetventilen och har inte märkt något mer pulserande så det verkar ju vara spiken i kistan för just det symptomet.

Pulserandet visade sig en stund in i accelerationen när den hade etablerat sig liksom, men nu när det försvunnit så har jag en annan egenskap kvar som troligen beror på nåt annat då.

Det är tidigt i accelerationen, just efter växlingen skett och det första draget skall komma så kan jag känna att kraften går på och av ganska aggressivt. Kan höra att turbon börjar vina, sedan får börja om på nytt och sen komma in i en etablerad acceleration som känns bra sen. Liknar känslan från STC-systemets inverkan. Detta händer dock inte alla gånger.

Visserligen svarade ni på pulseringen men jag blev lite intresserad av Psykos teori där för mitt nya problem om att aggregaten inte skulle vara synkade och att det skulle lösas med mjukvara. Om jag uppgraderar till senaste mjukvaran på Volvo och sedan trimmar igen, skriver inte mitt trim över denna uppdatering gällande aggregaten, eller ligger vissa delar kvar?
av jbl
Trimmer skriver över den gällande programvaran. Men hör med trimföretaget om det har tagits hänsyn till det psyko skrev om synkning av turbona. Normalt är att även trimföretagena som vet vad dom håller på med följer med i nya programvaror som skjuts i från Volvo håll.
av mrhedin
När jag kopplar bort strömförsörjningen till den nya magnetventilen så accelerar bilen så jämt och fint, givetvis inte med samma kraft dock.

Men när jag kopplar in den så börjar det skutta ordentligt vid gas, mer än halvgas. Skulle köra om en bil från 80km/h häromdan och tryckte ner just innan kick och det var rent löjligt så dåligt det skuttade och gick.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Lånar tråden lite.. *hoppas det är OK?* :)

Har också en pulserande effekt, men det uppkommer vid jämn fart runt 70-80 (~1500 rpm). Ungefär som att turbotrycket varierar, men den skall väl inte ladda vid så låg belastning? :roll:

Någon med en aning/ upplevt det?

Tacksam för svar! Bilen är en ganska nyinköpt S80 T6 -99 med ca 18.000 mil på mätaren..

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]