Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Jag har sedan länge tröttnat på hur dåligt ABS baserad anti-spinn (STC, TRACS, TCS och allt vad det heter) fungerar på vår XC90. Vid körning i djupare snö, på halt underlag och då man ska dra något (tex grannen som fastnat med saaben) behövs alltid någon form av diffbroms/lås som motverkar den öppna diffens egenskap att skicka all kraft till hjulet på axeln som har sämste fäste. Nackdelarna är:

- STC är långsam i ingreppet, ett hjul hinner polera isen flera varv innan STC försöker gå in
- STC "orkar" inte bromsa det spinnande hjulet tillräckligt mycket, dvs för lite kraft flyttas i sidled
- Bromsarna är inte rätt dimensionerade och man får lätt skeva bromsskivor pga överhettning om man håller på ett tag
- Det spinnande hjulet gör att bilen glider sidleds
- Biljäveln sitter fast

Nu ska sägas att det inte bara är Vovlo som har problem med detta, de allra flesta moderna AWD/4wd bilar förlitar sig på samma lösning men det funkar inte för dem heller. Det är i princip bara "extrema" bilar som har någon form av riktig difflås, tex Touareg, diverse pickupper, Grand Vitara och några Subaru.
Ofta diskuteras det massor om vilken centerdiff som är bäst med det spelar alltså ingen roll om man har Haldex, Visco, Torsen, fördelningslåda, X-drive osv, det är diffarna i fram och bak axlarna som är problemet. Sedan har olika tillverkare förståss olika misslyckade tillämpningar av TCS, där LandRover, BMW och Audi utmärker sig som de bättre enl diverse tester, mycket pga att de har nyare versioner av Bosch ABS system. De har dock alla mer eller mindre samma begränsningar och det är fortfarande ingen seriös lösning.

Det enda raka är antingen en låsbar diff eller en Torsen baserad. Den låsbara har flera nackdelar och passar egentligen bara för avancerad terrängkörning. Torsen däremot passar lika bra på gatan som i terrängen. Många special-gatbilar använder Torsen och även raceputtar som bygger om bilar stoppar in dem. För att ta ett exempel, Alfa har något som heter Q2, det är en Torsen diff på framaxeln. Den drar ifrån de flesta mindre lyckade AWD bilar oavsett underlag!

Ok, nog med gnäll. Här gäller det att hitta en lösning. Det finns en firma som heter Quaife som tillverkar ersättnings differentialer till flera bilar. För Vovlo har de har diffar till Amazon, 240, S60 (fram med M66 och bak) och S40 (fram med M56).
http://www.quaife.co.uk/shop_category.c ... ry_id/1274

Dessa är ATB (automatic torque biasing) diffar som fördelar mest kraft till det hjul som har BÄST fäste. Man tar isär själva diffhuset och kastar bort den värdelösa så kallade öppna diffen som sitter där och stoppar in en sådan istället. Helt otroligt att det inte är gjort direkt från fabrik. Eller finns det en anledning till varför man inte anväder dessa? En Torsen/Quaife diff på bakaxeln ökar framkomligheten med runt 100% i svåra förhållanden eftersom man dubblar antalet hjul som driver på den axeln. Vem vill inte ha det?

Frågan är om XC90 och S60 har lika bakrediff så Quaifes diff till S60 även passar i vår XC90? Finns det någon här som har koll på det? Vem är det som tillverkar bakaxeln/bakre diffen på XC90 ?

Äldre vovlosar har Dana 30 som det finns gott om uppgraderingar till.
http://www.bakaxel.se/product_info.php? ... ucts_id=28
av *pettson*
bjornw skrev:Jag har sedan länge tröttnat på hur dåligt ABS baserad anti-spinn (STC, TRACS, TCS och allt vad det heter) fungerar på vår XC90. Vid körning i djupare snö, på halt underlag och då man ska dra något (tex grannen som fastnat med saaben) behövs alltid någon form av diffbroms/lås som motverkar den öppna diffens egenskap att skicka all kraft till hjulet på axeln som har sämste fäste. Nackdelarna är:

- STC är långsam i ingreppet, ett hjul hinner polera isen flera varv innan STC försöker gå in
- STC "orkar" inte bromsa det spinnande hjulet tillräckligt mycket, dvs för lite kraft flyttas i sidled
- Bromsarna är inte rätt dimensionerade och man får lätt skeva bromsskivor pga överhettning om man håller på ett tag
- Det spinnande hjulet gör att bilen glider sidleds
- Biljäveln sitter fast

Nu ska sägas att det inte bara är Vovlo som har problem med detta, de allra flesta moderna AWD/4wd bilar förlitar sig på samma lösning men det funkar inte för dem heller. Det är i princip bara "extrema" bilar som har någon form av riktig difflås, tex Touareg, diverse pickupper, Grand Vitara och några Subaru.
Ofta diskuteras det massor om vilken centerdiff som är bäst med det spelar alltså ingen roll om man har Haldex, Visco, Torsen, fördelningslåda, X-drive osv, det är diffarna i fram och bak axlarna som är problemet. Sedan har olika tillverkare förståss olika misslyckade tillämpningar av TCS, där LandRover, BMW och Audi utmärker sig som de bättre enl diverse tester, mycket pga att de har nyare versioner av Bosch ABS system. De har dock alla mer eller mindre samma begränsningar och det är fortfarande ingen seriös lösning.

Det enda raka är antingen en låsbar diff eller en Torsen baserad. Den låsbara har flera nackdelar och passar egentligen bara för avancerad terrängkörning. Torsen däremot passar lika bra på gatan som i terrängen. Många special-gatbilar använder Torsen och även raceputtar som bygger om bilar stoppar in dem. För att ta ett exempel, Alfa har något som heter Q2, det är en Torsen diff på framaxeln. Den drar ifrån de flesta mindre lyckade AWD bilar oavsett underlag!

Ok, nog med gnäll. Här gäller det att hitta en lösning. Det finns en firma som heter Quaife som tillverkar ersättnings differentialer till flera bilar. För Vovlo har de har diffar till Amazon, 240, S60 (fram med M66 och bak) och S40 (fram med M56).
http://www.quaife.co.uk/shop_category.c ... ry_id/1274

Dessa är ATB (automatic torque biasing) diffar som fördelar mest kraft till det hjul som har BÄST fäste. Man tar isär själva diffhuset och kastar bort den värdelösa så kallade öppna diffen som sitter där och stoppar in en sådan istället. Helt otroligt att det inte är gjort direkt från fabrik. Eller finns det en anledning till varför man inte anväder dessa? En Torsen/Quaife diff på bakaxeln ökar framkomligheten med runt 100% i svåra förhållanden eftersom man dubblar antalet hjul som driver på den axeln. Vem vill inte ha det?

Frågan är om XC90 och S60 har lika bakrediff så Quaifes diff till S60 även passar i vår XC90? Finns det någon här som har koll på det? Vem är det som tillverkar bakaxeln/bakre diffen på XC90 ?

Äldre vovlosar har Dana 30 som det finns gott om uppgraderingar till.
http://www.bakaxel.se/product_info.php? ... ucts_id=28
Tanken är god och det är ypperliga produkter. Men det ska utföras av nån med kompetens och en M56 diff t.ex kostar ca 10.000kr inkl frakt, då tillkommer arbete och omlagring.
Användarvisningsbild
av bjornw
*pettson* skrev:Tanken är god och det är ypperliga produkter. Men det ska utföras av nån med kompetens och en M56 diff t.ex kostar ca 10.000kr inkl frakt, då tillkommer arbete och omlagring.
Jo men den diff som sitter där kostade ju en slant den med och med ökade produktionsvolymer skulle priset på Quaifes diffar sjukna dramatiskt.

Om man sedan tycker det är värt att eftermontera en sådan måste avgöras från fall till fall. I vårt fall så har vi bara ett annat alternativ, att byta bil, vilket också kostar en massa pengar (förutom att det inte finns något uppenbart val att byta till). Jag har fått ett muntligt ungefär-pris på 2000 kr från en seriös verkstad, under förutsättning att allt finns och passar.

Jag har också fått svar från Quaife att de inte vet om deras diff passar till XC90 eftersom de inte vet om dess bakre diff är lika som på S60. Finns det någon som vet om S60's bakre diff och sidolager är lika de i XC90? Frågan är ställd till Volvoverkstan också men de har inte svarat än.
av *pettson*
bjornw skrev:
*pettson* skrev:Tanken är god och det är ypperliga produkter. Men det ska utföras av nån med kompetens och en M56 diff t.ex kostar ca 10.000kr inkl frakt, då tillkommer arbete och omlagring.
Jo men den diff som sitter där kostade ju en slant den med och med ökade produktionsvolymer skulle priset på Quaifes diffar sjukna dramatiskt.

Om man sedan tycker det är värt att eftermontera en sådan måste avgöras från fall till fall. I vårt fall så har vi bara ett annat alternativ, att byta bil, vilket också kostar en massa pengar (förutom att det inte finns något uppenbart val att byta till). Jag har fått ett muntligt ungefär-pris på 2000 kr från en seriös verkstad, under förutsättning att allt finns och passar.

Jag har också fått svar från Quaife att de inte vet om deras diff passar till XC90 eftersom de inte vet om dess bakre diff är lika som på S60. Finns det någon som vet om S60's bakre diff och sidolager är lika de i XC90? Frågan är ställd till Volvoverkstan också men de har inte svarat än.
Om jag vore som du skulle jag ta skriftligt direkt på dom där 2000kr som man uppgett. Det brukar ta ca 6 timmar att demontera, plocka isär diffen du har för att få tillbaka ditt kronhjul, återmontera den på nya diffen, montera klumpen och se till att alla glapp och justeringar är rätt då det är inschimsat.
Nu har jag förvisso inte jobbat med just xc90 men med många andra bilar. Snittet ligger där runt 6 timmar. Men visst allt är ju beroende på hur nogrann man är.
Användarvisningsbild
av bjornw
Nu var det ju inte priser på jobbet som var det viktiga. Frågan är om bakre diffen på en S60 är lika den på en XC90. Reservdelskillen som jag pratat med på Bilbolaget verkade inte alls ha koll på grejjerna och kunde inte svara på om de var lika eller inte.
av *pettson*
bjornw skrev:Nu var det ju inte priser på jobbet som var det viktiga. Frågan är om bakre diffen på en S60 är lika den på en XC90. Reservdelskillen som jag pratat med på Bilbolaget verkade inte alls ha koll på grejjerna och kunde inte svara på om de var lika eller inte.
hade han orkat hade han sett att det inte är samma artikelnummer iallafall så samma saker är det ju inte.
Det du kan göra är att fota dom två och se om dom ser likadana ut. Isåfall beror skillnaden på artikelnr troligen på olika utväxlingar.
Om det bara är utväxlingarna så spelar det troligen inte nån roll för dej eftersom du ska använda ditt kronhjul ändå.
Trassligt är det däremot om storleken på slutväxelhusen skiljer, men det är ju inte troligt att jeepens hus är mindre än personbilens.

xc-90= 8603278 upp till 2004
xc-90= 8603431 från 2005 ->

S60R= 8602847 upp till 2004
S60R= 8603432 från 2005 ->
Användarvisningsbild
av bjornw
Ok, tack för svaret pettson.
Försökte kontakta Volvo direkt via frågeforumläret på hemsidan och fick där svaret att om de är lika om de har samma artikelnr och att verkstaden skulle kunna svara på om det. Nu har ju du gjort det åt mig, men som du säger, blev vi egentligen så mycket klokare?
Jag har måtten på Quaifes diff, går det att få tag på måtten på originaldiffen i XC90:n? Finns det någon ritning på den tillgänglig? Reservdelar här i stan är inte så intresserade av att hjälpa till... vilket man kan förstå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tror inte det där kommer göra dig nöjd alls tyvärr .....

Har själv torsendiff i bakaxeln på min sommarbil. Torsendiffen är momentberoende, den låser alltså ihop bakhjulen hårdare ju mera moment som passerar diffen.

Det funkar kanon på min sommarbil när man trycker på med 400 hk och dubble turbo på underlag med bra grepp .... för då är det massor med moment som går genom diffen.

MEN på en isfläck som är ditt problem hinner man aldrig bygga upp något stort moment som kan få torsendiffen att börja jobba.

Torsen funkar kanon på bana, i hög fart, med massor avv effekt då man fortfarande har grepp kvar att bygga moment. Du skulle bli mycket lyckligare med en LSD diff eller en låsbar diff ....
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]