Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurdsson
Hej alliopa.Jag kommer o bli en volvo ägare snart verkar det som.Jag ska bli pappa så jag måste byta ut min golf gti.Jag har varit o kollat på en idag...

Modell Volvo V70 2,4T Business
Årsmodell 2001
Kaross 5 dörrar Herrgårdsvagn
Mätarställning 180000 km
Färg Mistral grön Metallic 449
Inredning Läder
Inredningsfärg Beige
Växellåda Automat
Bränsletyp Bensin
Pris 109 000
Luftkvalitetssystem ECC
Sidodörrar laminerat glas
Rattknappar f radio/telef
STC - antispinnsystem
Första förbandskudde
Larm - Volvo Guard m MMS
Stereop. HU-603 RDS m CD
Krockkudde passagerarsida
Motorspecifikation 5-cyl.200hk/147kW B5244T3
Växellåda Automat 5-stegad, lock-up AW55-50

Jag provkörde den o den var skaplig.Känndes som att stötdemparna var lite för mjuka.Men det jag oroar mig för är växellådan.Har läst att dom brukar haverera.Jag har inte haft en volvo förut.Vad tycker ni om bilen?Vad ska jag tänka på?Vad tipsar ni?

MVH ali
Användarvisningsbild
av wissel
Bara en gissning förstås. ?:-/
Hur många ägare på bilen ?
Hur ser autoljan ut ? LJUSröd annars :cry:
Importbil ?? jag litar ALDRIG på en Importare, har oftast gått ännu mera :shock:
Priset kanske kanske något högt :?:
Men som sagt var, man chansar alltid :-)-)
av kurdsson
3 ägare tror jag.Ingen import.Oljan i lådan vet jag inte...blir lite svårt o kolla på den va..Jag fick 3 måander garanti...men vet inte vad den garantin innehåller.Bilen finns på brabil i kungsängen.Finns det nåt som man ska kolla på?Nåt speciellt?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Äh, tycker inte alls att du ska avskräckas av "automatlådor brukar rasa", stickan för att kontrollera hur auto oljan ser ut (kan inte förklara var den sitter annat att den sitter långt ner men fullt åtkomlig) kan säkert säljaren visa dig.... kan han inte det köp en annan bil för han vet var den sitter.
Grejen är den att får du bilen för rätt pris så är det enligt min mening inga problem även om bilen har 20k + mil på mätaren för skulle oturen vara framme & den i framtiden skulle rasa så får du en beg låda med inte så många mil för strax under 20k + 5-7k för jobbet att montera den hos "rätt" mekaniker (kan inte utrycka mig mer diplomatiskt än så :wink: ).
När du väl vant dig vid automat så är chansen stor att du aldrig kommer att välja manuell igen :) .

Lycka till med bilköpet !
av kurdsson
Jo....det är sant.Man kanske kan ringa förra ägaren o kolla om han kan säga nåt om bilen.Alltså har inte kört V70 av den karossen förut.Men det var grymm skön kännsla.Frågan är om man ska köpa nyare modell o nåt som har gått mindre...måste vara ännu skönare.Men som sakt...kassa är inte så bra...
av Fisketorp
kurdsson skrev:Jo....det är sant.Man kanske kan ringa förra ägaren o kolla om han kan säga nåt om bilen.Alltså har inte kört V70 av den karossen förut.Men det var grymm skön kännsla.Frågan är om man ska köpa nyare modell o nåt som har gått mindre...måste vara ännu skönare.Men som sakt...kassa är inte så bra...
Ring förra ägaren. han kan ju tala om eventuella fel han vet om, ifall den varit krockskadad osv.

Själv köpte jag v70 01a 14`000mil betalade ca 10papp mer än dig. vårt första köp och säljaren var riktigt duktig på att prata så våra tilltänkta ideer om att pruta glömdes totalt bort =/

Är dok nöjd iallafall men en sparad slänt är ju alltid uppskattat.

rekomenderar dig att utföra ett M-test gjorde själv detta idag i gbg. 1600kr+95kr för 1års medlemskap(ger juridisk tillgång och mycket annat)
hittades en del fel som jag själv aldrig hade kunnat se(långt ifrån mekaniker) har nu mailat M-testet till säljaren och medelat att jag ska ringa om någon dag för att vi ska komma överens om hur vi ska gåtillväga med detta.

Man kan inte begära allt av en 7år gammal bil men säljaren sa själv att deras måtto var att vi skulle köra därifrån med en felfri bil. vilket vi inte gjort så de vesentliga fel tycker jag ska åtgärdas (bromsar, avgasystem länk/styrled osv) samt de vi redan påpekat men ändå inte åtgärdats.

Så gör gärna M-testet i förhand. en seriös säljare ska inte ha något emot det och han borde även betala det eller delvis.
efteråt kan man ju få ner priset ytterligare eller lägga till motorvärmare osv ifall ex stötdämpare börjar bli slitna men ej trasiga osv.

lycka till skitskön bil iallafall
//Martin
av kurdsson
Jo...Ska kolla upp det.Jag har en bil som ska bytas in med.Fick ganska dåligt för den.Tror jag ska försöka sälja den privat o kanske lägga till lite o köpa nyare model.Måste prova en 2.4 t maneull med.SÅ man känner skilnaden.Efter idag är jag förälskad i volvo v70 t :))
av kurdsson
Precis.Faktist en underbar konfort.Nu gäller det o sälja bilen privat.Golf gti IV 00 a med r32 jkolpaket.Väldigt bra skick.Hoppas det går smidigt.Ska försöka lägga upp en anons i helgen.Har inte så bråttom igentligen.Barnet kommer i juli.MEn det skulle vara skönt o en v70 redan nu.Men jag tror det måste vara en turbo.
Användarvisningsbild
av Kenta
Har själv en 2,4T med gertroniclådan. Den helt klart den bästa Volvo jag ägt :D
Den motorn har bra vrid.... och drar fint även från låga varv.
Automatlådan är super. Växlar mjukt och utan ryck.
Var ute och drog en tung fullastad släp i dag. När jag kommit upp i fart,
var det bara att låsa lådan i 4:ans växel och bilen sackade inte det
minsta i backarna :D :D

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]