Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne14
Har just fått problem med min Haldexkoppling och numera är min XC70 endast framhjulsdriven. Undrar om ngn. annan har info om hur man kan hitta felet? Är det normalt att få fel efter ca: 13500 mil. Årsmodell 2005 XC70. Har haft den inlämnad men ej fått den åtgärdad. Tacksam för info.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
har för mig att min chef hade ett liknande problem på sin bil. Det var tydligen ett relä om jag inte missminner mig..
av Psyko
Ömöjligt att på Internet ge en bra diagnos.

Det kan vara väldigt många olika fel som gör att driften uteblir.

Vart har du haft den inlämnad ?
av jbl
Precis det kan varavad som hels med kopplingen.

Men jag kan lista några saker jag har i huvudet.

1. Det kan vara fel på (DEM) den elektroniska styrenheten för haldex kopplingen. Det jag vet har hänt är att limningen, förslutningen har släppt igenom fukt och därav satt haldex kopplingen ur funktion.

2. Som nänmts nån sensor som behöver bytas ut kommer inte ihåg om det är tryck eller temp sensor.

3. Elektriska anslutningen till DEM sitter dåligt fast och detta har föranlett fel då salt och annat skit förstör anlsutningen. På http://www.swedespeed.com finns TBN som rör detta. Läs denna där.

Det är väldigt sällan fel på den mekaniska biten i haldex kopplingen.

Det skulle även kunna vara hylsan mellan lådan och vinkeln som har utslitna splines då detta också ger utebliven AWD.
Användarvisningsbild
av gooose
Om du haft bilen inlämnad för detta varför lagades den inte? Hittade dom inte felet eller vad sade då du hämtade ut den fick du några felkoder?

En enkel felsökning är att hissa upp så alla 4 hjul e i luften o sedan köra o kolla om kardanen snurrar eller ej
Snurrar den inte ligger felet i hylsan lr vinkelväxeln
Snurrar den så ligger felet i Haldexen mekaniskt lr elektroniskt
Får man lite mer info så kan man alltid komma med förslag

/Goose
av Leffef
Hej.
Jag hade samma problem på min xc70 -04. Då hade programvaran flippat ur.
Ny pgm-vara laddades in och 4wd funkade. Kostnad ca 1000kr.
/Leffe
av krullle
Tja!

Hade samma fel på min xc70 D5 aut -07. Så va de en tryckgivare till Haldexen som lagt av.

När jag startade bilen var den AWD i 2minuter där efter stängde styrenheten av hydralpumpen för att den fick felaktig tryckvärde från givaren..

ett tips bland många iaf...

Ska mer att läsa om detta i min gmla tråd här:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=20369

//Krille
av SeEmSi
Har också problem med haldexen på min XC70 -07. Var idag hos mekanikern på Bilia och läste ut felkoder och han fick fram DEM-0007, samma som krulle. Jag ska in i nästa vecka och byta tryckgivare.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ja, som ovanståden skriver, det kan vara mängder av olika saker.

Lite inofficiellt säger dock mekanikerna att man kan räkna med att fyrhjulsdriften på volvo håller cirka 20.000 mil.

I de allra flesta fall håller den säkert betydligt längre än så, och särskilt när det är Haldex.

Men det är -oavsett vad verkstäderna och Volvo säger- relativt vanligt att fyrhjulsdriften går sönder och när den går sönder är det en mänga olika saker om kan vara orsaken. Många nämnda härovan av andra skribenter.

Går splinesen sönder i hylsan är det i princip kört..då slår hylsan sönder även Vinkelväxlen och det går på typ 15 lax att fixa. Har man riktig otur behöver man även byta växellådan. Så ett tips är att om man vet med sig att man kört hårt med bilen, bogsertat, kört i lera, snö, och dragit släp, rivstartat på asfalt etc..så bör man kanske be någon kika på fyrhjulsdriften någon gång ibland för at tse att hylsan/splinesen är fina.

Har man lite flyt är det bara en tryckgivare, någon säkring, eller nåt annat enklare fel.

Om vinkelväxeln är kass kan det ibland skrapa lite när du kör. Men inte alltid.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Barkbiten skrev:Ja, som ovanståden skriver, det kan vara mängder av olika saker.

Lite inofficiellt säger dock mekanikerna att man kan räkna med att fyrhjulsdriften på volvo håller cirka 20.000 mil.

I de allra flesta fall håller den säkert betydligt längre än så, och särskilt när det är Haldex.

Men det är -oavsett vad verkstäderna och Volvo säger- relativt vanligt att fyrhjulsdriften går sönder och när den går sönder är det en mänga olika saker om kan vara orsaken. Många nämnda härovan av andra skribenter.

Går splinesen sönder i hylsan är det i princip kört..då slår hylsan sönder även Vinkelväxlen och det går på typ 15 lax att fixa. Har man riktig otur behöver man även byta växellådan. Så ett tips är att om man vet med sig att man kört hårt med bilen, bogsertat, kört i lera, snö, och dragit släp, rivstartat på asfalt etc..så bör man kanske be någon kika på fyrhjulsdriften någon gång ibland för at tse att hylsan/splinesen är fina.

Har man lite flyt är det bara en tryckgivare, någon säkring, eller nåt annat enklare fel.

Om vinkelväxeln är kass kan det ibland skrapa lite när du kör. Men inte alltid.
Here we go again..... ??:-/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=24842

Ett litet tips är att på blocket söka på V70 AWD, samt ställa miltalet på "från 20 000"....så ser man hur många som överlevt.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]