Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mff3
#161818
Jag har sedan första dagen med min S80 -01 för några månader sedan undrat över ett ljud.

Vid dragläget med kopplingen på väg upp i låga varv, dvs en normal start från stillastående. Då uppstår lätt ett resonansljud när man kör, mycket likt ett trasigt avgassystem. har kollat utifrån men då hörs det inte och avgassystemet verkar helt OK

Någon annan som har märkt samma fenomen?

:?:
av Rickard Lundell
#162062
japp jag har nog ett liknande ljud i min s80, letade som en tok men hittade inget och nu överröstar mitt hembyggda "sportsystem" det iaf.
och det lät bara när bilen var kall så det verka ha varit någon värmeplåt lr liknande som "svällde" fast när den blev varm
av carpe_nemo
#189284
Jag har ett liknande problem, men det försvinner inte när motorn/bilen är varm!
det uppkommer vid dragläget men även vid ett visst varvtal när bilen står still!
har försökt lokalisera vad det är som låter men hittar inget...verkar dock som det kommer från högersidan av motor utrymmet...kan det vara något som är löst där som man ej kan komma åt utan att ta bort alla kåpor etc.?
av volvoanki
#190147
Det är generatorremmen som är för slak så spännrullen går i bott och därmed ger ett skrammlande ljud, har egen erfarenhet av detta, byt rem så slutar rasslandet!
av carpe_nemo
#190216
Tänkte på det först också, men bytte generator remmen samtidigt som jag bytte kamremmen men ljudet finns fortfarande kvar! :(
av volvoanki
#190322
carpe_nemo skrev:Tänkte på det först också, men bytte generator remmen samtidigt som jag bytte kamremmen men ljudet finns fortfarande kvar! :(
Bytte du spännrullen också? kolla med en slang om ljudet kommer därifrån eller om det kommer från ett annat ställe och fortplantar sig vidare till vänster sida av motorummet. Kan ju komma från en katalysatorplåt som de föreslog i tidigare inlägg.

MvH Anki
av carpe_nemo
#190644
volvoanki skrev:
carpe_nemo skrev:Tänkte på det först också, men bytte generator remmen samtidigt som jag bytte kamremmen men ljudet finns fortfarande kvar! :(
Bytte du spännrullen också? kolla med en slang om ljudet kommer därifrån eller om det kommer från ett annat ställe och fortplantar sig vidare till vänster sida av motorummet. Kan ju komma från en katalysatorplåt som de föreslog i tidigare inlägg.

MvH Anki

Jedpp bytte spännrullen likaså!
förstår inte riktigt vad du menar med att ja ska kolla emd en "slang"? hur ska jag kunna höra om det fortplantar sig? ??:-/
av Fisketorp
#190667
carpe_nemo skrev:
volvoanki skrev:
carpe_nemo skrev:Tänkte på det först också, men bytte generator remmen samtidigt som jag bytte kamremmen men ljudet finns fortfarande kvar! :(
Bytte du spännrullen också? kolla med en slang om ljudet kommer därifrån eller om det kommer från ett annat ställe och fortplantar sig vidare till vänster sida av motorummet. Kan ju komma från en katalysatorplåt som de föreslog i tidigare inlägg.

MvH Anki

Jedpp bytte spännrullen likaså!
förstår inte riktigt vad du menar med att ja ska kolla emd en "slang"? hur ska jag kunna höra om det fortplantar sig? ??:-/
Han menar att du ska sätta slangen mot olika punkter/komponenter och lyssna i andra ändan, blir enklare att lokalisera ljudet och det verkar funka bra. många verkstäder andvänder denna metod fast dem har väl ett inhandlat stetoskåp såsom detta fast dyrare modell antar jag=P
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=609578
av carpe_nemo
#190755
Aha, ok ska försöka med detta och se om det funkar...är lite skeptisk fast ska inte säga nej föräns jag provat...återkommer :lol:
av Fisketorp
#190782
carpe_nemo skrev:Aha, ok ska försöka med detta och se om det funkar...är lite skeptisk fast ska inte säga nej föräns jag provat...återkommer :lol:
Var också väldigt skeptisk när svärfar bad mig inhandla ett sådant instrument på Jula åt honom.

Men med hjälp av detta lokaliserade han ett oljud i motorutrymmet, visade sig vara ett lager i generatorn som gett upp.
sparade in många dyra kr på ett verkstadsbesök hos volvo.

ändå hade han lagt lite tid hos olika mekanikerkunniga gubbar som inte kunnat tala om felet exakt utan braa konstaterat vilken sida det kommer ifrån och tippade på servopumpen vilket han också bytte helt i onödan=/

Så jag tror allt att det är ett bra och billigt sätt att lokalisera enklare missljud i synliga komponenter
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]