Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hej

Var ute och provkörde en S80 T6 -02 idag och den var hur trevlig som helst med ett undantag - bensinförbrukningen! Den snittade 1,6 liter per mil under den halvtimme jag körde. Jag körde normal stockholmshelgtrafik i Nackaområdet.

Ni som har T6or, hur mycket drar de i snitt över en tankning?

1,6 liter per mil är på tok för mycket även för 272 hk men innan jag avfärdar den helt tänkte jag kolla med er som haft bilarna en längre tid hur mycket era drar?
av toge
Kan dra mycket mer än så , men vid lung blandad körning så bör du hamna på ca 1,1 l/mil . Har i dag en XC90 T6 -03 jag ligger på ca 1,25
har åkt landsväg på 0,83 men den är ju tyngre och 4 hjulsdriven . Annars härlig motor och låda mjukare gång får du leta efter i den prisklassen , kostar några kronor mer men det tycker jag det är värt .
Användarvisningsbild
av SUV-Driver
Har även jag en XC90 T6:a och får i stort sett samma siffror som toge nämnde. Grym motor!
av Lövet
Tackar för info. Då ni kör XC90 båda så borde man ju kunna pressa era siffror en aning då S80 är mindre/lättare. Någon som har erfarenhet av vad en S80 T6 drar i normal Stockholmstrafik?
Användarvisningsbild
av greeeken
Finns faktiskt en del trådar om just detta.
Leta lite i forumet så kommer du hitta en del att läsa.
av Lövet
Jupp, hela två stycken där den ene säger att en T6 drar 1,15 blandat och den andra säger mellan 1,8 och 2,5 liter milen. Jag vill ha fler och fräscha erfarenheter av T6an. Kom igen ni som äger eller har haft de - bomba mig med förbrukningssiffror!
av perhall
Kolla gamla tester på automotorsport.se - finns även på teknikensvarld.se.

båda har testat T6 flera gånger.

den är ganska snål i jämn fart upp till 130-140, i stan och vid hårdkörning är den rätt törstig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Precis som med vilken turbomotor som helst så är det helt beroende på körstilen! När jag hade XC90 T6 kunde den (vid lugn körning i stan) ligga på ca 1.3l/mil. Men jag kör inte speciellt lugnt. Så när jag körde som jag ville låg den på ca 1.8-2l/mil i standskörning. Lägsta uppmätta förbrukning var när jag körde ca 40 mil lugn landsvägskörning, slutade då på 0.88.

Kan säga så här. Köp inte en T6 för den låga förbrukningen! :wink: Utan för att det är en härlig motor/drivlina!
av DaXX
Kör en hel del inne i Göteborg med min T6:a och jag snittar ca 1,3 men då är jag oftast elak med gasen.
Senast idag var jag nere på 0,63-0,69 enligt färddatorn i 90-100 km/h på motorväg. Detta är dock enligt färddatorn och den kan man inte lita på fullt ut.

Till det intressanta då... Kompisen fick provköra min bil för ett tag sen och
" miljököra " den inne i stan, naturligtvis med mig själv bredvid för att dokumentera.

Resultatet efter 30 minuters körning i stan med nollställda mätare gav en snittförbrukning på 1,1 liter milen. Åter igen, detta enligt färddatorn och på ett sätt som T6:an verkligen inte förtjänar att framföras på!

Tilläggas kan att jag har en 00:a...
av Lövet
Jag kan utan tvivel leva med 1,2 liter per mil eller något liknande men 1,6 liter per mil vid tämligen lugn körning blev jag faktiskt avskräckt av. Kanske 2,5T egentligen är bättre för mig eftersom det prestandamässigt inte skiljer så mycket. Dessutom får man ju en modernare 5-växlad automatlåda då.

Grejen är att jag fastnat för all den trevliga utrustning som finns på de flesta T6or. Hur många 2,4 eller 2,5T har det sålts med skinn, xenon, elstol, telefon, pdc, nav osv? Jag har då inte hittat någon utan detta finns bara på T6or.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]