Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Whiplash
Bilen det gäller är en S80 av 1999 årsmodell. Vanliga CD-R skivor funkar prima att spela men CD-RW går inte. Jag pratade med Volvo om detta och om det går att uppdatera mjukvaran men det gick tydligen inte. Måste man byta stereo helt eller finns det något annat sätt att lösa problemet?
Användarvisningsbild
av Ramon
Konstigt... Har du testat med flera märken av CD-RW-skivor? I vår V70N -02 kan man iaf spela CD-RW, tror jag gjorde det i vår dåvarande 855:a också... Så jag tycker det borde funka, och vi har inte uppgraderat mjukvaran någon gång. Som sagt, testa med andra märken av skivor, eller andra skivor, är du säker på att din skiva fungerar i en dator/cd-spelare? Kan vara fel på den också...
Användarvisningsbild
av Loner
Hänger väl mera på vilken stereo man har och inte vilken bilmodell :roll:

Vart glatt överraskad när min HU603 -02 (Sitter i en V70) mumsade i sig RW-skivor.

/L
av Whiplash
Ramon skrev:Konstigt... Har du testat med flera märken av CD-RW-skivor? I vår V70N -02 kan man iaf spela CD-RW, tror jag gjorde det i vår dåvarande 855:a också... Så jag tycker det borde funka, och vi har inte uppgraderat mjukvaran någon gång. Som sagt, testa med andra märken av skivor, eller andra skivor, är du säker på att din skiva fungerar i en dator/cd-spelare? Kan vara fel på den också...
Nej nu har jag bara provat med ett märke. Skivorna fungerade utan problem i vår andra bil men jag ska prova andra märken ändå.
Användarvisningsbild
av Ramon
Nej nu har jag bara provat med ett märke. Skivorna fungerade utan problem i vår andra bil men jag ska prova andra märken ändå.
Aha, okej, då är det inget fel på skivan iaf. Mindre troligt att annat märke skulle fungera, men men, värt att testa... Vad är det för radio förresten, modell?
Användarvisningsbild
av ER
Loner skrev:Hänger väl mera på vilken stereo man har och inte vilken bilmodell :roll:

Vart glatt överraskad när min HU603 -02 (Sitter i en V70) mumsade i sig RW-skivor.

/L
Min 603:a gillade RW med. Nu är det "bara" att inskaffa mp3-jukeboxen och skrota cd-växlar planerna.
av Whiplash
Ramon skrev:
Aha, okej, då är det inget fel på skivan iaf. Mindre troligt att annat märke skulle fungera, men men, värt att testa... Vad är det för radio förresten, modell?
Det är den mellersta stereon i deras serie till S80n innan faceliften, HU-601 har jag för mig att den heter om jag inte minns fel.
Egentligen är det ingen större grej, hade bara inga cd-r skivor kvar hemma så fick bli cd-rw istället. Lite irriterande är det dock.
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, man kan ju klara sig utan, men som du säger låter det aningen störande...

Men jag har ett hett tips. Man kan faktiskt använda en cd-r som en cd-rw på sätt och vis. För ifall man bränner en cd-r med s.k. Multisession, dvs. Man "låser" inte skivans spår efter bränning, så kan man faktiskt lägga till data efter att man redan brännt data på den tidigare, jag har testat att ta bort filer också, och det gick faktiskt! Detta fungerar dock inte hur länge som helst, för när man bränner så pass mkt på skivan så att det inte finns mer än kanske någon Mb eller Kb kvar, så kan man inte själv välja att inte stänga skivan, utan brännarprogrammet gör det automatiskt... Detta har jag förövrigt endast testat i Nero Burning Rom.
av Whiplash
Ursäkta att jag svarar så sent men har haft mycket jobb nu.
Jo jag har ju sett alternativet Multisession i Nero men har faktiskt aldrig testat det. Ska köpa lite fler skivor imorn så får jag testa detta. Tur man bara kör med Nero då :wink:
av maf
Jag gissar på att en multisession-cd-r har samma problem som en cd-rw-skiva i bilen. En vanlig bilstereo är nämligen van att läsa en cd från början till slut. En multisession-skiva däremot kan vara bränd med pekare fram och tillbaka, om jag inte missförstått det hela.

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]