Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av REV
Undrar vad maxhastigheten är för V70N 140HK enligt Volvo? Om det är 210 km/h då räcker det med H däck enligt vägverket.
Användarvisningsbild
av Ramon
Om jag inte minns fel så ligger maxhastigheten på 210km/h på pappret... Detta beror dock på en massa saker, så man kan komma upp lite till, men den elektroniska spärren sitter där iaf. H-däck kan du köra med då dess rekommenderade maxhastighet är just 210km/h, men inte med "sämre" däck då man alltid skall köra med däck som klarar av bilens maxhastighet, fast man kanske aldrig maxar bilen. Det som bl.a. Skiljer de olika hastighetsklasserna är vävens tjocklek samt styrka osv.
Användarvisningsbild
av Loner
REV skrev:Undrar vad maxhastigheten är för V70N 140HK enligt Volvo? Om det är 210 km/h då räcker det med H däck enligt vägverket.
Detta står ju i registreringsbeviset.
Och iom att min 2.4T har 210 i högsta hastighet så borde ju din klara sig med H däck också :roll:

/L
av åklagarn
sidostabiliteten blir bättre med högre hastighets index = även mer stötig
av REV
Det står inte i mitt registreringsbevis som är det nya, annars hade jag väl inte ställt frågan.
Loner skrev:
REV skrev:Undrar vad maxhastigheten är för V70N 140HK enligt Volvo? Om det är 210 km/h då räcker det med H däck enligt vägverket.
Detta står ju i registreringsbeviset.
Och iom att min 2.4T har 210 i högsta hastighet så borde ju din klara sig med H däck också :roll:

/L
Användarvisningsbild
av Driver64
Ramon skrev:Om jag inte minns fel så ligger maxhastigheten på 210km/h på pappret... Detta beror dock på en massa saker, så man kan komma upp lite till, men den elektroniska spärren sitter där iaf.
Elektronisk spärr??? Kan man be Volvoverksta'n att programmera om spärren till 160 km/h för att därigenom kunna köra på "sämre" (Q-klassade) däck?
Användarvisningsbild
av Ramon
Njae, jag tror knappast Volvo-verkstaden går med på att sänka den elektroniska spärren... Denna spärr brukar tas bort då man chiptrimmar. Sen så spelar det ju ingen roll om du sänker spärren till 160km/h, du kan ju lika gärna köra på Q-däck nu, fast det är ju inte speciellt smart... Vilket klassat däck man skall ha beror inte bara på den elektroniska spärren som reglerar topphastigheten, det beror även på bilens vikt osv. Kör du med Q-däck så kan det bli aningen instabilt, särskilt i svängar. Så gör inte det. Man skall alltid köra på däck som minst klarar av bilens topphastighet den levereras med från fabrik. Ifall man t.ex. Chippat bilen och kommer att köra hårdare och snabbare, så är det klart att det inte duger med H-däck som "klarar" max 210km/h.
Användarvisningsbild
av Loner
REV skrev:Det står inte i mitt registreringsbevis som är det nya, annars hade jag väl inte ställt frågan.
Står i mitt nya :roll:

/L
av maruder
Har kört på h däck av nokian,har nu v-däck även dom nokian nrvi 205/55-16 som är betydligt stabilare kostade 40 spän mer,hur vore det om du tänkte lite mer på säkerheten,sen måste man väl ha samma klassade däck som bilen typades med oavset hur fort du kör!
rätta mej om jag har fel.....
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag bara testade en vild idé om att komma billigare undan med Q-klassade däck. Självklart är säkerheten viktigast och man ska följa vad som står i registreringsbeviset! Jag kör nu med Nokian NRHi 205/55 R16 och dessa däck är dessutom märkta med 94H. I mitt registreringsbevis står det "205/55 R16 89V" under "Axlar och hjul" och att högsta hastighet är 205 km/h. Hmm, rätt dimension men 89V mot 94H, har jag godkända däck på min bil???

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]