Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krille
Har en fråga angående fälgar till Volvo S60. Har 17 tumsfälgar med 225/45 och har frågat volvo och bilprovningen men ingen kan svara om den går igenom besiktningen med dessa fälgar.

Någon som vet?

Mvh Krille
av Teemu
vet att Volvo själva säljer fälgar och däck i dom dimensionerna original på vissa modeller. Men har du inte en Volvo original fälg kanske fälgens ET kan spöka till det för dig. Tycker att den borde gå igenom, men vet inte säkert. Jag har själv turen att ha besiktningen tidigt på året, så jag besiktar med mina 15" vinterhjul.

/Teemu
av svenl
Rent tekniskt är detta säkert inte ett problem så länge du monterar utslagsbegränsare på din bil så att du inte slår i hjulhusen (vilket avhandlats tidigare i forumet). Kör själv på 225/45/17 däck med Volvofälgar.

Är inte säker men jag har hört att man formellt sett inte får köra med andra dimensioner än vad som anges i bilens registreringsbevis dvs den dimension bilen levererades med. Detta skall vara pga EU-regler (i Sverige dock undantag för vinterdäck som kan ha andra dimensioner). Har inga detaljer om detta dock...
Användarvisningsbild
av ER
Var in till säljaren jag köpte min S60 -02 av och fick tag på volvos egen lista över tillåtna kombínationer för alla bilar och där står att för 60 så är det bla 7,5x17 med 225/45-17 och ET 49 och 43 OK. Klarar man av att matcha detta så skall det inte vara nåt problem då volvo har fälgar med dessa mått. Mina Nebula-replika klara sig då dom har ET 43 och till min förvåning räckte det med den minsta(avsedda för 15" däck och original på bilen) styrutslagsbegränsaren. Skulle bli besviken om dom inte gillar dessa.
av Krille
tack för era svar ang. 17" till S60./krille

Det står inget om vilken plast det är! […]

Tysta sommardäck V90

Innan jag köpte min v90 t6 my22 provade jag s[…]

Har precis bytt tomgångsventilen men inte te[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,