Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prahna
Jag skulle sätta på farthållaren på väg hem från jobbet. Men när jag tryckte knappen tändes inte lampan som säger ""cruisecontrol" och farthållaren aktiverades inte. Jag startade om bilen och nu funkar den. Är det nån mer än jag som varit med om detta?
För jag gjorde väl inget fel? Den brukar ju funka, dock har jag 400mil garanti kvar....+ 2 månader...så om den strular går det på den garantin..
/P
av tommy78
Jag har en V70 -02, med samma problem. Kommer lite då och då. :???:
av LaRy
Detta hände även mig en gång och bilen skulle just in på service och slutjustering eftersom garantin skulle gå ut. Jag ville ha in detta som en anmälan gjord inom garantitiden, och påpekade att cruisen lagt av en gång, men att den åter fungerat efter det att motorn stoppats och startats.

Verkstadschefen läste av data och kunde faktiskt se att den stängt av sig själv en gång. Programmet sa att jag hållit tillknappen i läge ON allt för länge. Jag tvivlade och han sa att man skulle ta den typ av info med en nypa salt. Vad han däremot påpekade var att ifall minsta lilla fel noteras i någon annan datastyrning kommer internlarmet alltid att direkt slå ifrån cruise-controlen, det var det troligaste. Peppar, peppar, bilen cruisen har fungerat felfritt därefter i över ett år.
Användarvisningsbild
av greeeken
prahna skrev:Jag skulle sätta på farthållaren på väg hem från jobbet. Men när jag tryckte knappen tändes inte lampan som säger ""cruisecontrol" och farthållaren aktiverades inte. Jag startade om bilen och nu funkar den. Är det nån mer än jag som varit med om detta?
För jag gjorde väl inget fel? Den brukar ju funka, dock har jag 400mil garanti kvar....+ 2 månader...så om den strular går det på den garantin..
/P
Då du har garanti kvar så tycker jag du ska in o kolla om det finns felkoder.
Hellre kolla nu än när din garanti gått ut.
av prahna
Nu har jag mer info,
När jag körde imorse försökte jag få fram felet igen. Nu gjorde jag som igår. Och jag hade fått lite traction control inkopplad och fick så även idag. Efter detta gick det ite att aktivera farthållaren. Ska det verkligen va så här? Läste i instruktionsboken att den skall kopplas ur men inte stängas av helt....utan att gå att reaktivera...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]