Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berzon
Dunkar och slammrar vid kamremsidan av motorn, men det slutar när den blir varm.

Någon som har något förslag vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av G-kraft
berzon skrev:Dunkar och slammrar vid kamremsidan av motorn, men det slutar när den blir varm.

Min mor hade samma problem på sin s60 för ett tag sedan, och mitt under en körning så släppte kamrem och slög sönder det mesta inne i motor rummet, bilen hade då gått 6000 mil, och volvo ersatte inget...

gå till verkstad och kontrollera omdelbart...
Användarvisningsbild
av gooose
Det kan ev vara VVT hjulet ( Variablakamaxelns drev/enhet) som är på gång att haverera kolla detta omg annars så får du samma upplevelse som G kraft

Så kolla detta NU Använd ej bilenföre det är kollat

/Goose
av berzon
Tack för svaren ska kolla omg. med verkstaden
Användarvisningsbild
av Brainy
Min spontana tanke är inne på samma spår som tidigare inlägg.

Andra ljud som kan försvinna när motorn är varm är ju t.ex. ventilknack men det är ju långt ifrån det ljudet som jag tolkar det här som.

Så se till att höra med verkstad snarast om du inte vill riskera stora skador!

mvh
Anders
av Kena
G-kraft skrev:
berzon skrev:Dunkar och slammrar vid kamremsidan av motorn, men det slutar när den blir varm.

Min mor hade samma problem på sin s60 för ett tag sedan, och mitt under en körning så släppte kamrem och slög sönder det mesta inne i motor rummet, bilen hade då gått 6000 mil, och volvo ersatte inget...

6000 mil ska väl vagnskadeförsäkringen täcka? kolla med bilförsäkringen
Användarvisningsbild
av greeeken
Kena skrev:
G-kraft skrev:

6000 mil ska väl vagnskadeförsäkringen täcka? kolla med bilförsäkringen

Är inte det garanti för remmen , 15000 mil? Förutsatt att man servat hos en auk verkstad?
av jbl
Remmen är inte orsaken till haveriet. Kolla upp snarast med verkstan.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]