Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KuWa
Jag har en S60-04 som har gått 6000 mil. Jag har från framvagnen ett tjutande oljud som är där ibland och nu på senare tid ganska ofta.

Det börjar vid kanske 60 km/h och försvinner så fort jag trycker på bromsen. Svänger jag lite kan det bli mindre eller mer ljud, samt att det blir mindre eller mer vid ojämnheter i vägen...
Håller jag lite på bromsen samtidigt som jag gasar har jag inget oljud.

Det låter inte alls som ett hjullager, och ljudet finns bara där ibland, så att åka till Volvo och be dom lyssna på det lär ju inte fungera.. Om det vore hjullagret borde oljudet vara där hela tiden eller?

Det är exakt det ljudet som användare NCR har lyckats spela in på denna länken: http://rapidshare.com/files/71898900/tjut.amr.html.

Det fanns ett inlägg som ErikG har lagt in om oljud, men det fanns ingen lösning på det. Hans inlägg hette "V70 tjutande oljud"

Någon som har en bra lösning på detta?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Min bil tjuter som sjutton när jag kör genom blötsnö och snömodd eller kraftiga vattensamlingar. Ett riktigt jäkla gnisslande oljud som inte slutar förrän man stannar bilen helt. Öronbedövande till och med ibland.

Uppstår endast i samband med vattenkörning och i snömodd.

Har noterat samma sak på flera andra motsvarande Volvobilar. Alla har haft awd. Vet inte om det har med saken att göra?

Trodde först att det berodde på att någon sten kom in i bromsarna, men oljudet sker även på ställen som är helt fria från stenar och grus. Det gjorde mig lite konfunderad!
Användarvisningsbild
av gooose
Hej Barkbiten
Det som låter på din bil och många andra awd bilar är att det skvätter upp på avgasystemet och när det kyls av kraftigt så ändrar det form en kort stund så kardanaxeln tar i en ljuddämpare
Det finnes framtaget ett service kitt med modifieratd avgasupphängning till en del bilar en del andra så räcker det med ett par brickor på rätt ställe
Kolla med din Volvo handlare så fixar dom detta

Det är ingen fara med kardanen för det är oftast bara lite färg avskav

/ Goose
Användarvisningsbild
av Barkbiten
gooose skrev:Hej Barkbiten
Det som låter på din bil och många andra awd bilar är att det skvätter upp på avgasystemet och när det kyls av kraftigt så ändrar det form en kort stund så kardanaxeln tar i en ljuddämpare
Det finnes framtaget ett service kitt med modifieratd avgasupphängning till en del bilar en del andra så räcker det med ett par brickor på rätt ställe
Kolla med din Volvo handlare så fixar dom detta

Det är ingen fara med kardanen för det är oftast bara lite färg avskav

/ Goose

Ah...vilket bra tips! Stort tack!!!

Ska kolla upp detta genast.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3