Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prahna
Jag köpte ju en begagnad S60 2,4 170 -02 för ca 3v sedan. Jag tycker den går bra förutom att den går högt på varvtal vid tomgång vid kallstart ca 1200rpm för att sedan gå ner när den blir varm. Kanske normalt?
Dessutom när man bromsar in och stannar går varvtalet till 550rpm för att sedan stiga till normalt ca 700rpm...är detta ok? Dock inte alltid..

Den andra grejen som jag undrar över är om man råkar köra på för hög växel tycker jag bilen låter som kvirrande från motorn? Är detta med normalt? Lite som när servopumpen skriker fast lägre på en 940...

Sedan då sist handbromsen, skall den vara lite "glapp" i bottenläget? Alltså när man släppt på handbrmsen skall då spaken inte sitta fast "nerspänd"?

Hjälp mig lugna mitt stackars hjärta....
Senast redigerad av 1 prahna, redigerad totalt 0 gånger.
av Infide
Allt utom att du tappar tomgång vid inbromsning och skrikiga ljudet har jag också. Glappet i handbromsen är färdleksak för mig och tomgången är natruligt; för att värma upp katalysatorn så fort som möjligt.
av Jesper
Hej!

Låter som skitig ETM(gaspsjället). Så gick min också när den var skitig. Speciellt det där med inbromsningen.
Skulle tippa på att du har det äldre gaspället då du har en 2002:a. Känner inte till om motorns tomgång skall variera på det sättet i en 02:a. Kanske någon annan kan svara på det

Angående handbromsen vet jag inte säkert, men se upp så att inte backarna släppt. Dem är limmade och har en tendens att släppa. Ibland märker man inte av det innan det är försent!

Mvh
av prahna
Jesper skrev:Hej!

Låter som skitig ETM(gaspsjället). Så gick min också när den var skitig. Speciellt det där med inbromsningen.
Skulle tippa på att du har det äldre gaspället då du har en 2002:a. Känner inte till om motorns tomgång skall variera på det sättet i en 02:a. Kanske någon annan kan svara på det

Angående handbromsen vet jag inte säkert, men se upp så att inte backarna släppt. Dem är limmade och har en tendens att släppa. Ibland märker man inte av det innan det är försent!

Mvh
jag hade bilen på mellanservice för 10 mil sedan. Bad dem kolla både tomgång och bromsar, men om de gjorde det e frågan.. Köpte bilen via en icke volvo firma och de fixade med servicen hos en aukt volvo rep. De satte dessutom på drag från volvo:)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]