Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Jag är intresserad av att byta bil mot en volvo S60 t5:a som jag hittat. Det finns dock en sak som gör att mitt intresse kallnar kraftigt. Serviceboken är borta. Ägaren har kontaktat tidigare ägare, som enligt uppgift letar efter den. Går detta att lösa på något sätt? Kan man köpa en ny bok och börja stämpla från och med nästa service+att man kanske kan få någon stämpel mot uppvisande av kvitto på service, eller måste jag helt enkelt lite på att den är servad enligt bok? Bilen är en -02:a som rullat 8400 mil. http://www.blocket.se/vi/13613567.htm?ca=12_s någon som har någon koll på vad bilen bör ligga i pris? Finns ju fler s60 T5:er på blocket, men det som var så bra med denhär var att ägaren var intresserad av att ta min v70 i byte.
av rob.nilsson
Skulle aldrig köpa en bil utan servicebok oavsett hur ärlig säljaren är.
När du i din tur ska sälja bilen så kommer du stå där med ett gäng tok-prutare som bara tjatar om denna jävla servicebok som du inte har.

Det finns fler fina bilar, i Tyskland tex.
av olson
Vad är viktigast ? En bok eller bilen ? :shock:
av rob.nilsson
olson skrev:Vad är viktigast ? En bok eller bilen ? :shock:
Pengar är ju ganska viktigt...eller?
Diskuterar man som du så kan man göra en riktigt dålig affär.
av Raspon
Hej! Om bilen är servad borde det finnas dokumenterat hos den verkstad där service el. reparation är utfört. Då borde dom kunna skaffa fram nåt typ av intyg istället. MVH Olav.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Precis vad jag tänkte.
Om det inte finns garanti kvar, spelar boken ingen roll för mig.
av olson
rob.nilsson skrev:
Pengar är ju ganska viktigt...eller?
Diskuterar man som du så kan man göra en riktigt dålig affär.
Jag ser att du är från Småland :D
Nä, men allvarligt. Finns väl ingen som låter bli att serva. Bilen är ju varken bättre lr sämre för att det finns en bok.
Användarvisningsbild
av Degnell
Jo jag har tänkt ungefär likadant. Köper jag en bil som rullat 8400 mil så är inte jag så orolig för att den inte blivit servad ordentligt. En s60 T5:a är ju ändå ingen billig historia att köpa ny, så då har man nog råd att serva den också, MEN! Sen är det ju just som rob.nilsson säger. När jag i min tur sen ska sälja bilen så ligger det mej ju i fatet att jag står där med en bil utan servicebok. Därför undrar jag om man kan köpa en ny bok, för o sälja en bil som rullat 15-20.000 mil utan bok kan nog bli lite svårare. Kollade antalet tidigare ägare och det var 6 stycken. Inget ovanligt antal för en 5 år gammal bil då jag gissar att minst 2 är bilfirmor. Detta gör dock hela dokumentationsletandet mycket svårare:S I övrigt då? Verkar bilen vara värd 140.000?
Användarvisningsbild
av Guligan
Kontakta Volvohandlaren där förre ägaren har servat bilen. Det finns troligen fakturakopior och arbetsordrar lagrade i TACDIS dokumentarkiv, i allafall de senaste årens servicar och rep.arbeten. Bjud verkstadskontoristen på en fika så hjälper han/hon säkert till med detta.
Användarvisningsbild
av Guligan
Degnell skrev:Jo jag har tänkt ungefär likadant. Köper jag en bil som rullat 8400 mil så är inte jag så orolig för att den inte blivit servad ordentligt. En s60 T5:a är ju ändå ingen billig historia att köpa ny, så då har man nog råd att serva den också, MEN! Sen är det ju just som rob.nilsson säger. När jag i min tur sen ska sälja bilen så ligger det mej ju i fatet att jag står där med en bil utan servicebok. Därför undrar jag om man kan köpa en ny bok, för o sälja en bil som rullat 15-20.000 mil utan bok kan nog bli lite svårare. Kollade antalet tidigare ägare och det var 6 stycken. Inget ovanligt antal för en 5 år gammal bil då jag gissar att minst 2 är bilfirmor. Detta gör dock hela dokumentationsletandet mycket svårare:S I övrigt då? Verkar bilen vara värd 140.000?
Hmm, att det är flera ägare ställer till det litegrann, bilen har kanske servats hos flera Volvo-åf. Prova och kolla med Bilregistret på vv om de kan lämna ut hela ägarförteckningen så hjälper det dig säkert i detektivarbetet.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]