Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tore Björklund
För två veckor sedan efter en kall natt satt ettans växel fast i kanske tio min. Sedan kunde dras ur med en hel del muskelkraft och det gick att växla fast mycket trögt. Efter 10 min körning går växlarna hyfsat och efter 20 ganska normalt. Volvoverkstaden vet inte vad felet är men smörjer upp upp någonting. Idag, 8 grader minus, samma sak, ettans växel (som legat i sedan igår kväll) släpper inte. Är det någon som vet något :?:
Användarvisningsbild
av gooose
Vad är det för årsmodell + motor?
Användarvisningsbild
av Svahn
Hur funkar det om du parkerar med friläge i ? Som jag ser det är det länkaget eller oljan i lådan som spökar.
av Infide
Jag har lite samma problem när det är kallt. Backen vill inte i...lägger i ettan, kör fram 5mm och sedan går backen i.. konstigt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Svahn skrev:Hur funkar det om du parkerar med friläge i ? Som jag ser det är det länkaget eller oljan i lådan som spökar.
Oljan i lådan är min spontana tanke men å andra sidan så brukar det väl bara gå väldigt trögt då? iofs kanske det kan frysa helt i extremfall?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Infide skrev:Jag har lite samma problem när det är kallt. Backen vill inte i...lägger i ettan, kör fram 5mm och sedan går backen i.. konstigt.
Samma problem här! :???:

/Kalle
Användarvisningsbild
av greeeken
~Kalle~ skrev:
Infide skrev:Jag har lite samma problem när det är kallt. Backen vill inte i...lägger i ettan, kör fram 5mm och sedan går backen i.. konstigt.

/Kalle
Vanligt på 00-01 bilar.
Växellådan måste ner och smörjas in.
Éller så får man leva med det.

Angående trådskaparen
Känns skumt att olja o fett ska frysa till så man inte kan rubba växelspaken
De inte så att de kommit in vatten???? på nått mystiskt sätt o så fryser det till?
av Tore Björklund
Svahn skrev:Hur funkar det om du parkerar med friläge i ? Som jag ser det är det länkaget eller oljan i lådan som spökar.
Jag ska pröva till i morgon bitti så får vi se. Pravade mitt på dagen idag och väeln gick ur, men det är somm att det ät tjära i växellådan istället för olja. I morse satt motorvärmaren i 2 tim. Om det är varren som frusit så borde det väl tina tycker jag.
av Infide
greeeken skrev:
~Kalle~ skrev:

/Kalle
Vanligt på 00-01 bilar.
Växellådan måste ner och smörjas in.
Éller så får man leva med det.

Angående trådskaparen
Känns skumt att olja o fett ska frysa till så man inte kan rubba växelspaken
De inte så att de kommit in vatten???? på nått mystiskt sätt o så fryser det till?

Jag har en 05a iofs, men men. Skitsamma, inget jag ligger sömnlös över sålänge det inte rasar.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]