Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Service erfodras har kommit upp i displayen. Bilen är 10mån gammal och har gått 1000 mil så det är 1000mil kvar av serviceintervallet så det borde inte stå än på länge.
Ingen varningslampa lyser men motorn har börjat låta illa, några idéer på vad det kan vara?
Borde inte varningslampa lysa om något är fel?
Tänkte inte på att kolla felkoder, kan jag tänkas få upp något där?
Det är en V70 2.4 170hk
/Anders
Användarvisningsbild
av åsaboe
Det var likadant på min Bi-Fuel när jag provade den, den hade gått styvt 1000 mil och service lyste. Enligt säljaren kommer det meddelandet vid 1000mila- och årsskifte.
Användarvisningsbild
av åsaboe
Ja, jag tycker också att de kunde programmera att visa vid verkligt servicedags, men så sade Volvosäljaren. Min är uttagen i början på maj förra året, så det där med ett år stämmer liksom miltalet.

Nästa gång lär det i alla fall vara dags... :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Nästa gång? det står ju konstant och försvinner inte.
På v40n kom det aldrig något medelande om service, inte ens när det verkligen var dags. Det motiverade verkstaden med att den inte körts så pass hårt att service verkligen var nödvändigt även om det var dags i förebyggnade syfte.
/Anders
Användarvisningsbild
av åsaboe
För mig är det dags nästa gång den lyser. Om du åker in till Volvo och klagar och får den släckt blir det så för dig också :wink:

Hehe, den där förklaringen du fick på att den inte lyste, den var inte dålig den. En höjdare bland usla bortförklaringar... Det står i bruksanvisningen till min att servicemeddelandet påverkas av miltal och hur länge motorn gått, men det står ingenting om HUR det påverkar. Dåöiga programmerare kanske?
Användarvisningsbild
av Brainy
euhm ser att jag missade att skriva att den låtit konstigt senaste veckan, tänkte ju det när jag skrev första inlägget i alla fall :oops:

Jaja provar att fimpa lampan enligt de tips som finns här på forumet och ser om den börjar lysa igen.
/Anders

Tog bort ditt nedanstående inlägg då det var exakt likadant som detta...
Mvh Ramon /Moderator
Användarvisningsbild
av henka35
Hej
"Service erfodras" betyder att något är fel. Inte att den skall på service.
Kolla i instruktinsboken, där står det.
Det finns flera grader av felmedelanden, och denna är nog den lägsta i rang. Hade samma på min V70 2.4 170. Det var att tanklocket inte var draget till "Klick". Detta eftersom det sitter en tryckgivare i tanken som känner av bränsletrycket.
Vid vanlig service så står det "Dags för service". Den kommer varje 2000 mil, 1 år eller 1000 drifttimmar (inte helt säker på timmarna).

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av Brainy
aha! Tack så mycket. Då blir det att kontakta volvo!
/Anders

Ramon: Tack, blev något knas när jag postade det, fick bl.a ett felmedelande att jag var tvungen att vänta innan jag kunde posta igen. Vet inte om jag var för ivrig med musen eller något sådant
Användarvisningsbild
av åsaboe
:oops: Dags för mig att rodna... :oops:

Tänkte bara på det där "Dags för service" som fanns på min. Missade att det handlade om "Service erfordras". Onekligen en viss skillnad...
Byta olja i 8-vxl automatlåda

Fegar och kör på Volvos själv men […]

Oj, aj.. Att mina mätare visar olika vet jag […]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]