Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poan
Är det någon som sitter inne med uppgifter vilka Volvo resp Bosch part nummer som gäller för Givaren till MAF:en. S80 6:a sug, -99. Jag saknar torx med hål fn. Så jag kan inte titta efter.
P-O
av andezon
om du ger mig bilnummret så kan jag fixa volvonummret till dig

(om du ska byta MAF måste du uppgrader ECM, annars kan du få en hel den konstigheter)
av poan
Hej
GUX241
Var ute och kollade Maf:en, 94 45 148 / 0280 218 007. Givare Bosch 00C 2g2 030.
Skruvade ut givaren, dammig. Drog igenom "kronans" draglapp väl hopvikt, lite skit lossade. Hällde igenom några droppar 99%-ig isopropanol, såg bättre ut.
Bilen startade OK, skall provköra längre sträcka lite senare.
Maf 0280 218 007 är vad jag förstår en tidig version som ersatts. Behövs mjukvaruuppgraderingen endast vid byte till viss MAF? Vilken?
P-O
av andezon
Du kan inte gå efter det nummret som står på mafen detta är ett tilverkningsnummer och i värsta fall finns det en maf med ett artikelnummer som är samma som tillverkningsnummret men som är två olika maf mätare. hoppas jag inte rörde till det för mycket nu men jag har faktiskt varit ute för ovannämnda sak...

Mjukvaruppgradering för byte av maf är chassinummeravgränsat men har för mig att det är alla 99or samt ett gäng av 00:orna 01 klarar sig utan...
av poan
Ja - du rörde till det för mig.
Jag utgick från att de nummer som jag angav gällde den första generationen av MAF. Den har ersatts troligen två ggr, och den nu aktuella heter 8670263 ( 9470640) och den kräver uppgradering av mjukvara.
Jag har varit övertygad om att om jag köper en beg MAF med de nummer som jag angav tidigare xxxx007 sä kan jag byta rakt av.
Bilen går ialla fall fint just nu (ev lite bättre än före reng av givaren)
P-O

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]