Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hej.

Hur har ni som monterat motorvärmare löst genomföringen genom torpedvägg för kupévärmaruttaget? Skiljer det mellan olika årsmodeller på V70N? Mina föräldrar börjar tydligen bil frusna och valde inte till detta när de köpte sin kärra...

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av per brand
Jag tror det finns en genomföring på höger sida som kommer ut under handsfacket,det går redan kablar där.men man kan gå igenom där bara man tättar hållet eftrer sig..
Användarvisningsbild
av Brainy
Fungerar det bra med vanlig sicaflex för tätningen?

mvh
Anders
av Noodles
Jag vill minnas att det sitter en gummibussning som du lätt skär hål i, normalt sett tätar den så det räcker till.
Användarvisningsbild
av #27
Noodles skrev:Jag vill minnas att det sitter en gummibussning som du lätt skär hål i, normalt sett tätar den så det räcker till.

Du har helt rätt.
av Raad
Det finns en gummibussning. Demontera skydsplasten under motorn. I värmeisoleringen på väggen mot kupen höger sida är det markerat en rund ring. ungefär där pass. har sina fötter. tag bort den så ser du gummigenomföringen. Här kan du gå in och plocka ut Volvos monteringsanvisning. http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/ sök på Kupékontakt anvisning 30664329. Monterade själv kupeutag for to uker sedan.
Användarvisningsbild
av lexus
Det var dock lite knixigt att trä bussningen över kabeln och därefter att få tillbaka bussningen i hålet. Men med lite av fettet som medföljde så gick det smidigt och ja, bussningen sluter verkligen tätt. Åtminstone på vår bil.

Kolla i denna tråden. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... rv%E4rmare På en av mina bilder framgår det tydligt hur det ser ut där genomföringen går inifrån motorrummet. Bilden är tagen underifrån.
Användarvisningsbild
av Brainy
Kalas! Tack!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av lexus
Här är ett par bilder till på hur det ser ut före och efter att isoleringen plockats bort.
Bild
Bild
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?