Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Årets tråkigaste besked hitills! Så förbannad att man kokar :evil:

Skulle åka till volvohandlaren i Göteborg idag och skriva papper/köpa en V70 2.5T -05. Nu ringde säljaren för en stund sedan och berättar att de haft inbrott inatt och att de knackat bakrutan på "min" bil och snott vinterdäcken.

Nu blir det en fördröjning på över en vecka för mig innan de får hem en ny bakruta för montering. Nya vinterdäck skulle jag få som ersättning för de som blev stulna. Känns inte riktigt som nån ersättning då de som stals var i väldigt god kondition.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska man bara hålla god min eller ska man begära mer i "kompensation"? Prisnedsättning?

Hela glädjen med att skaffa en ny bil är ju som bortblåst :(
av DaAddez
I det läget skulle jag bara hållt god min, du får ju ändå sprillans nya däck, samt ny ruta..
av totfof
DaAddez skrev:I det läget skulle jag bara hållt god min, du får ju ändå sprillans nya däck, samt ny ruta..
Däcken var inte långt ifrån nya och att rutan är "ny" ser jag bara som att de har vart tvugnna att göra ett ingrepp i bilen. Så jag har svårt att se det positiva i det. Fast det är klart. Man är väl lite färgad av besvikelsen fortfarande. Trodde ju att jag skulle susa hem i min nya bil idag :(

Hursom, säljaren ska försäka hitta en lånebil åt mig då jag redan ställt av min ordinarie. Det är ju alltid något. Om han hittar nån dvs.
Användarvisningsbild
av Brainy
Har svårt att se att du ska kunna få kompensation för det då det är ett ett väldigt oförutsägbart olycksfall och dom faktiskt ersätter dig till fullo för skaderna.

Sen förstår jag att det känns tråkigt att inte få hämta den idag, det hade inte jag heller tyckt :(

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Jensen
totfof skrev:
DaAddez skrev:I det läget skulle jag bara hållt god min, du får ju ändå sprillans nya däck, samt ny ruta..
Däcken var inte långt ifrån nya och att rutan är "ny" ser jag bara som att de har vart tvugnna att göra ett ingrepp i bilen. Så jag har svårt att se det positiva i det. Fast det är klart. Man är väl lite färgad av besvikelsen fortfarande. Trodde ju att jag skulle susa hem i min nya bil idag :(

Hursom, säljaren ska försäka hitta en lånebil åt mig då jag redan ställt av min ordinarie. Det är ju alltid något. Om han hittar nån dvs.
Alltså hur fan tänker du?????
Tycker du på fullaste allvar att du skall få kompensation för att handlaren haft inbrott i bilen du köpt, fundera lite på det och svara gärna om du tycker att det finns nån som helst rimlighet i dina tankar.
Däcken var så fina att du inte ser det som nåt positivt att du får nya (S)
Rutan byts , så det blir ett ingrepp som du inte vill ha (S)
Pinsamt att du ens kom på dessa tankar, en lånebil är väl fullt rimligt att du får ha under tiden, men allt det andra du listar???

Helt otroligt hur vissa kunder nästan verkar vänta på tillfälle för att kunna gapa om kompensation.
Jag skulle helt ärligt skämmas om jag var dig.
Tror du ÅF tycker att det är kul att behöva ersätta dig med nya däck ,ruta hyrbil mm mm mm????
-
av totfof
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Alltså hur fan tänker du?????
Förmodligen som de flesta i min situation. Hur fan tänker du själv?
Tycker du på fullaste allvar att du skall få kompensation för att handlaren haft inbrott i bilen du köpt, fundera lite på det och svara gärna om du tycker att det finns nån som helst rimlighet i dina tankar.
Kompensation är väl kanske fel ord. Men om du vart på väg att välja mellan att köpa två identiska bilar och du fick reda på att det precis vart inbrott i den ena, vilken hade du valt, och varför. Fundera på det lilla vän så ser du var jag kommer ifrån.
Däcken var så fina att du inte ser det som nåt positivt att du får nya Bang
Ja, om nån snor en grå sten utav dig och du får en lika grå sten tillbaka, upplever du att du har fått ett mervärde då?
Rutan byts , så det blir ett ingrepp som du inte vill ha Bang
Läs vad jag skrev, tänk till, så kanske du förstår innebörden.
Pinsamt att du ens kom på dessa tankar, en lånebil är väl fullt rimligt att du får ha under tiden, men allt det andra du listar???
Lånebil fick jag i princip ringa och be om, det var inget han erbjöd mig.
Helt otroligt hur vissa kunder nästan verkar vänta på tillfälle för att kunna gapa om kompensation.
Rent skrämmande hur vissa väljer att tolka in saker i en text som inte finns där. WoW.
Jag skulle helt ärligt skämmas om jag var dig.
Skäms inte det minsta då jag anser att värdet på bilen minskat iom inbrottet. Inte med mycket, men jag anser det lik förbenat. Du kan väl passa på och skämmas lite för att du hävt ur dig en massa idioti på ett rätt grovt sätt. Kan verkligen inte fatta att du tolkat in en massa illvilja i mitt inlägg.
Tror du ÅF tycker att det är kul att behöva ersätta dig med nya däck ,ruta hyrbil mm mm mm????
Nej? Ska vi tippa att det skedde inbrott i fler biar (det står uppskattningsvis ett hundratal bilar där) och att det går på deras försäkring.

Vanliga människa.
av totfof
Brainded skrev:Har svårt att se att du ska kunna få kompensation för det då det är ett ett väldigt oförutsägbart olycksfall och dom faktiskt ersätter dig till fullo för skaderna.

Sen förstår jag att det känns tråkigt att inte få hämta den idag, det hade inte jag heller tyckt :(

mvh
Anders
Jo, i ärlighetens namn så ligger nog mkt av min besvikelse i att jag inte kunde hämta den idag, och det är ju såklart inte ÅFs fel.

Men men, jag får väl bita ihop. Det är fortfarande min personliga åsikt att bilen är värd mindre idag än vad den var före inbrottet.

Har inget ont att säga om ÅF, snarare tvärtom. Har väldigt fina erfarenheter av dom och säljaren i synnerhet. Bra bemötande etc etc.
av bilgalen
totfof skrev:Men men, jag får väl bita ihop. Det är fortfarande min personliga åsikt att bilen är värd mindre idag än vad den var före inbrottet.
Fast en ny bakruta är ju inget som syns att den är bytt. Så varför skulle bilen få sämre andrahandsvärde?

Om sen däcken är lika bra eller bättre (även fabrikat) så finns det ju ingen anledning att vara ledsen. Kommer du att få sämre fabrikat på däck än vad som låg i bilen menar du?

Skulle jag få ny ruta och nya däck av lika bra märke som de andra samt en lånebil skulle jag vara helt nöjd i din situation.
av totfof
bilgalen skrev:
totfof skrev:Men men, jag får väl bita ihop. Det är fortfarande min personliga åsikt att bilen är värd mindre idag än vad den var före inbrottet.
Fast en ny bakruta är ju inget som syns att den är bytt. Så varför skulle bilen få sämre andrahandsvärde?

Om sen däcken är lika bra eller bättre (även fabrikat) så finns det ju ingen anledning att vara ledsen. Kommer du att få sämre fabrikat på däck än vad som låg i bilen menar du?

Skulle jag få ny ruta och nya däck av lika bra märke som de andra samt en lånebil skulle jag vara helt nöjd i din situation.
Nej, jag tar för givet att jag får samma fabrikat/kvalité på däcken. Däri ligger inte min poäng.

Jag vet inte hur jag ska beskriva mitt resonemang. Försöker så här: säg att vi har två identiska bilar. Säljare berättar att det precis vart inbrott i den ena och det snoddes lite prylar men allt är lagat enligt konstens alla regler och det stulna är ersatt. Skulle du inte, trots detta, välja att köpa den bil som det ej vart inbrott i om priset var detsamma? Eller tänker jag fel?

Btw, tack för att du skrev ett lugnt inlägg till skillnad från Jensen som skrev samma grej, fast skogstokig av ilska.

Konsensus verkar ju iaf vara att jag ska vara nöjd. Eftersom jag känner att jag fått svar på min frågeställning så nöjer jag mig väl vid det då 8)
Användarvisningsbild
av Bosa
En värdeminskning kan det iofs bli om det blev skador på lack och/eller inredning, vad blev det för yttre och inre skador mer än bakrutan?

Vad gäller vinterdäcken så får du om inte annat däck som är färskare och inte rullat en meter. Bakrutan blir ju även den lite repig när man kör torkaren så nu får du ju den förmånliga uppgiften av själv repa bakrutan. ;)

Givetvis tråkigt att inte få hämta ut den när man är inställd på det men kompensation utöver det du får tycker jag personligen inte är rimligt. Var ju inte direkt handlaren som gjorde nåt fel. :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]