Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonnyL
Fick i går ett felmeddelande i displayen "Prestanda reducerad". Det kändes som att den svarade lite sämre på gasen. När jag sedan stängt av tändningen och startat bilen igen var meddelandet väck, och bilen kändes som vanligt igen. Har sökt på forumet men inte hittat något om detta felmeddelande. Någon som vet något om detta??

Bilen är en V70 2.4T-01.

/Jonny
av benjer
JonnyL skrev:Fick i går ett felmeddelande i displayen "Prestanda reducerad". Det kändes som att den svarade lite sämre på gasen. När jag sedan stängt av tändningen och startat bilen igen var meddelandet väck, och bilen kändes som vanligt igen. Har sökt på forumet men inte hittat något om detta felmeddelande. Någon som vet något om detta??

Bilen är en V70 2.4T-01.

/Jonny
Med största sannolikhet är det spjällhuset som krånglar. Volvo bytte gratis ut dessa, framförallt under -04 till -05. De byter fortfarande ut dem under förutsättning att bilen inte gått mer än 20 000 mil.
Ett nytt spjällhus kostar 5 000:- med arbete och uppdatering ca 7 000:-.
Skulle det vara spjällhuset så rekommenderar jag Bildelsbasen.
mvh Jerry
av Bounty
Fick detta medelande jag också idag när jag kom ut från jobbet och startade bilen, åkte till affären och startade bilen igen då hade medelandet försvunnit. Tyckte också bilen svarade dåligt, så du menar att dom fortfarande byter ut gasspjället gratis under förutsättning att bilen inte gått mer än 20000 mil? Min e en S60 T5 -01 som gått drygt 12800 mil.
av volvo experten
JonnyL skrev:Fick i går ett felmeddelande i displayen "Prestanda reducerad". Det kändes som att den svarade lite sämre på gasen. När jag sedan stängt av tändningen och startat bilen igen var meddelandet väck, och bilen kändes som vanligt igen. Har sökt på forumet men inte hittat något om detta felmeddelande. Någon som vet något om detta??

Bilen är en V70 2.4T-01.

/Jonny
Åk in till din volvohandlare så gör dem rent spjället och laddar ny mjukvara så kommer den gå igen utan problem!!!
Användarvisningsbild
av Cimmen
volvo experten skrev:

Bilen är en V70 2.4T-01.

/Jonny
Åk in till din volvohandlare så gör dem rent spjället och laddar ny mjukvara så kommer den gå igen utan problem!!!
Det dom gör med den nya mjukvara till spjället är att dom ökar marginalen för felkoder, dom skjuter altså felet framför sig. Spjället är av en kass konstruktion... så är det bara. Ska du ha bilen länge så byt spjället. Prata med din ÅF så KANSKE dom tar det på nån typ av Good Will...
Användarvisningsbild
av greeeken
Behöver ju inte vara det felet heller
In o felsök bilen så får du nog exakt svar.
av Bounty
Ok
Får ta & åka in till Hans Perssons Bil här i Avesta först då, men det e väl
enkelt att ta bort gasspjället själv och göra rent det eller OM det nu räcker med att bara göra rent det?!?!
Användarvisningsbild
av nixxxon
Hade också det problemet. De körde in lite ettor och nollor och det försvann. Om det inte funkat så var det byte av spjäll och det har då inte återkommit än iallafall!
av TerSve
Fick också det meddelandet efter en riktig griskörning i snömodd från Åre :oops: . XC90 tycker inte om att spinna för mycket??
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]