Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Hello!

Har en XC90 med autolåda. Geartronic?
Iaf den e både auto och om jag vill manuell. Undra om W-knappen...

Ska man köra med den ikopplade typ konstant när det råder snö o halka, eller används den i besvärliga situationer typ om man har fastnat, svårt o komma fram liksom??

När jag nu kör med den känns lådan mer "snäll", inte alls samma klipp liksom.... Normalt?

Fråga två, när ska man "serva" lådan? oljebyte.... Mer som behöver göras på lådan?

9363mil har bilen gått... tacksam för svar

//LOTEZ
Användarvisningsbild
av dave
Tjenare! Jag kör med W om jag sitter fast och slirar med däcken. Annars inte. Det pratas om att byta oljan ca var 6000 mil. Men kolla din olja, är den ljusröd och fin? Om inte så spola växellådan. Enkelt som fasen, sök på forumet på "spola växellåda" Så hittar du en "hur man gör lista".

Mvh
Dave
av LOTEZ
Tack som fan Dave!!

//LOTEZ
av LOTEZ
Förresten, hur kollar man oljan? :shock:
Användarvisningsbild
av dave
Hej igen!

Jo öppna huven, liite till höger, nära kylaren som sitter längst fram, LÅNGT ner mellan slangar etc sitter en liten plasthylsa. Den är låst med en bänd metallgrej, den tar man ut, fungerar som "vanliga oljestickan" fast kortare, titta på oljan. Svart o luktar bränt? : byt. Men kolla du din manual så har du bilder o förklaringar!

lycka till!

Dave
av Addict
Spola lådan minst var 6000:e mil...
Sedan är det bra om du kollar oljan i den ibland med. ;)
av maf
LOTEZ skrev:Undra om W-knappen...

Ska man köra med den ikopplade typ konstant när det råder snö o halka, eller används den i besvärliga situationer typ om man har fastnat, svårt o komma fram liksom??
Det gör du nog som du vill :D Den är mest till hjälp vid start från stillastående i halt väglag då den startar på en högre växel och därför inte släpper lika lätt vid för mycket gaspådrag. Den växlar också upp tidigare och växlar ner senare. Du får en lugnare bil helt enkelt.

Sen sägs det att man kan köra på vinterläge året runt om man ändå kör lugnt, då den ska spara en hel del bensin. Jag har aldrig mätt upp detta själv men det kanske någon annan har?
av Addict
Tror inte det är så bra för lådan att alltid starta på tvåan året runt. Blir en hel del extra onödigt slir...
Användarvisningsbild
av ateist75
Addict skrev:Tror inte det är så bra för lådan att alltid starta på tvåan året runt. Blir en hel del extra onödigt slir...
Den startar på 3an har jagför mig.
av Addict
ateist75 skrev:
Addict skrev:Tror inte det är så bra för lådan att alltid starta på tvåan året runt. Blir en hel del extra onödigt slir...
Den startar på 3an har jagför mig.
Ännu värre i så fall. :D
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]