Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaaa, jag vet.
Det beror naturligtvis på hur bilen är använd :oops:

Ska ska in på service för att fixa till ett gnisslande urtrampningslager/cylinder och smörja upp spinesen till kopplingen.

Frågan kom då "naturligtvis" om dom skulle byta kopplingen i samband med detta?
Det skulle kosta 11 000:- extra.............

V70 Awd -01 som gått 10600mil.

Rent generellt borde väl kopplingen leva länge till?
Samt kan dom mäta slitaget på lamellen utan att skruva bort tryckplattan?
Senast redigerad av 1 Ronkeroo, redigerad totalt 0 gånger.
av theking90
11000 extra dom har ju ändå sakerna borta så dyra kan inte lammelerna vara
fyfan
av gurkburk
Har dom plockat ner lådan och allt annat,så är det en skitsak att ta ner tryckplattan och kolla lamellen.Samtidigt så förlorar tryckplattan en del av sin spänst på 11000 mil.Tycker också att 11000kr låter mycke för lager,lamell,tryckplatta.
Användarvisningsbild
av Lilja
11000 då blir du lurad. Det är vad en lamell kostar till en FH12a, lastbil. Och arbetet för att byta den när dom ändå har nere växellåda etc kan omöjligt ta så långt tid så att det skulle komma upp i det priset.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Ska kanske klargöra att kundtjänsten frågade:
-Ska vi göra ett kopplingsbyte?
Han knappade på datorn och tillade: -Kopplingsbyte kostar 11000:-

Jag uppfattade det som kostnad från scratch.....inte vad det skulle kosta mig...men det är min uppfattning. Det blev aldrig klargjort i detalj.

Men till min fundering.... kopplingens beräknade liv?

För jag ser framför mig att under servicens gång, får jag ett samtal om att kopplingen är helt slut.... ska vi byta :-)-)

Och jag har ingen möjlighet att veta om så är fallet.

En annan sak
Som fd. 850 ägare (och med den erfarenheten), frågade jag kundtjänst om man inte borde byta vevaxeltätningen då man lix var där.
Han svarade att: -Om den ser ok ut, brukar det vara bäst att inte röra den. Som om att det kunde bli sämre att byta den. Eller så vill dom skruva ner allt igen och tjäna på det.

Jag tycker att en ny tätning är ju en som är 10600mil nyare än den som sitter där nu.
Kommentarer på det :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kan ju begära att få se gammla kopplingen. Jag skulle självklart be de byta koppling och vevaxeltätningen när ändå allt e nere. Kan de ej montera en ny packbox så skulle jag ej låta de hålla på med bilen överhuvud taget :wink:
Men jag vet ej om det är vanligt med läckage på V70N som det är på gamla v70 och 850.
Jag sökte på mekonomen på skoj . Och en koppling till min V70 2,5T-99 kostade ca 2400. Så han kan ej ha menat att endast kopplingen kostade 11000. :???: Men sökte han på kopplingsbyte så stämmer nog 11000 med material ganska bra :)
Användarvisningsbild
av Xioz
tyckerfortfarande att 11000 e dyrt för kopplingsbyte...

om matrialet kostar MAX 3000:- sen tar de 8000:- för jobbet, låter otroligt, då man vet andra städer där de gör det för 1000-2500 beroende på hur man känner de :)
Användarvisningsbild
av camaro69
Hur länge lever en koppling?

Hur långt är ett snöre?

Exakt lika?
Användarvisningsbild
av camaro69
Xioz skrev:tyckerfortfarande att 11000 e dyrt för kopplingsbyte...

om matrialet kostar MAX 3000:- sen tar de 8000:- för jobbet, låter otroligt, då man vet andra städer där de gör det för 1000-2500 beroende på hur man känner de :)
Låter ännu mer otroligt att någon byter koppling för 1 000 kronor i arbetskostnad. Inte ens en "understimulerad" skulle göra det för 1 000 spänn. :lol: :lol: :lol: :lol:
av NCR
Som "entusiastisk" husvagnsägare (se kopplingsbrännare) så skulle jag nog rekommendera att byta ut den när de ändå har nere allt. 11k är ju iofs en hiskelig massa pengar men du vet ju bäst själv hur du har kört med den.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]