Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett problem med min volvo V70 (-03), det blir som ett smällande ljud som är svårt att lokalisera..
Det uppstår oftast när man svänger mycket tvärt eller när man lyckats hamna i nåt hål i vägen..
Jag vet egentligen inte varifrån problemet kommer,men det låter från vänster framsida runt hjulet någonstans...
Jag undrar om det är fler som har blivit drabbad utav detta!!!
Eller är det nån som har nån teori vad det kan vara!!!

Lillstrumpan :???:
av Kena
Is kanske, är ju den årstiden(här i Luleå ivf.)
lillstrumpan skrev:
Jag har ett problem med min volvo V70 (-03), det blir som ett smällande ljud som är svårt att lokalisera..
Det uppstår oftast när man svänger mycket tvärt eller när man lyckats hamna i nåt hål i vägen..
Jag vet egentligen inte varifrån problemet kommer,men det låter från vänster framsida runt hjulet någonstans...

Kolla stötdämpare, fjädrar , hjullager
Användarvisningsbild
av iaken
Förrutom att det small när jag backa. Så upplevde jag även högljuda smällan vid snäva svängar. det var handbromsbackarna som pajjat.
lillstrumpan skrev:

Jag har precis samma problem som du. Det smäller och dunkar under bilen när man svänger eller kör i nån hålighet eller gupp. Detlåter som om det kommer från framvagnen nånstans. Skall snart besiktiga och om det är nåt allvarligt bör det komma fram då.
av NCR
Jag har samma fel jag, men som sagt tidgare, jag har hittat det perfekta sättet att bli av med sånt här skit som man blir gråhårig av...
Användarvisningsbild
av Cimmen
NCR skrev:Jag har samma fel jag, men som sagt tidgare, jag har hittat det perfekta sättet att bli av med sånt här skit som man blir gråhårig av...
Berätta ditt sätt då istället för att köra Jepperdy... :evil:
av NCR
Cimmen skrev:
NCR skrev:Jag har samma fel jag, men som sagt tidgare, jag har hittat det perfekta sättet att bli av med sånt här skit som man blir gråhårig av...
Berätta ditt sätt då istället för att köra Jepperdy... :evil:
Jag byter in den och köper en asiat naturligtvis. :twisted:
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!
Vad roligt eller tråkigt eller hur man nu ska säga,att det är fler som råkat ut för samma dilemma som jag..
När du väl ha besiktat så kan du väl lägga ut nån hjälp åt mig är du snäll!!!!!

Lillstrumpan
av Pelle
"Plong" ljud från framvagnen beror oftast på att det saknas en sk. "fjäder isolator" längst ned på fjädern.Den ser ut som en liten slangbit som skall monteras på fjäderns första varv. Det som händer är att grus och annat samlas i den nedre fjädertallriken och när fjädern vrider sig och rör sig i tallriken under fjädringsrörelsen så orsakas detta ljud. Det finns även en gummi deltalj som man monterar i botten på fjäder tallriken men den kräver demontering av fjäderbenet för att få på plats.

Sedan måste du givetvis säkerställa att inget annat felas i framvagnen.
Leder, Fjäderbenslager etc.

Jag har på min 01:a när jag upplevde problemet, dels kontrollerat den på besiktningen som inte hade någon anmärkning. Samt även på verkstan som heller inte hittade några glapp eller dylikt. Det enda de kunde konstatera var att jag saknade isolatorerna som jag lät montera.

Nu "plongar" min bil inte längre i alla fall.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]