Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tega
Fällde ryggstödet på min v70 och nu när jag ska fälla upp det igen så går det inte pga att bältet åkt för långt in och fastnat någon som vet hur man kan fixa detta? Första tid hos bilia är den3/12 kan inte vara utan baksäte så länge.
av tega
Ok då vet jag vad som är fel men hur får jag ut bältet? verkar helt omöljigt går bar att dra några centimeter.
av MIR
Kan du kan få loss ryggen. Bandet går bara inåt med fälld rygg. Och sen få den i rätt lutning. Då kan det gå att dra ut lite band, dra hårt, och sen släppa in så kanske rullen släpper. Men ryggen måste upp i någorlunda rätt vinkel.
av tega
Jodå det fixade sig till sist hittade lite trådar här på forumet som tog upp ämnet.Vad som retar mig är att jag ringt runt på olika biliaverkstäder varit på två 5 direkt och ingen har kunnat hjälpa mig inte ens tala om vad jag själv kunde göra dåligt tycker jag.Det hela var ju väldigt banalt fel till sist.
av Infide
Berätta hur du gjorde så nästa man som söker efter felet hittar svaret här.
Användarvisningsbild
av Linden
Ahh, vad olustigt!... Jag har precis samma fel det är mitt mittenbälte som trilskats, lite småjobbigt att behöva lyfta ryggstödet så det börjar knaka och tvinga ur sittdynan till framfällt läge.
Därefter en spärrnyckel med 17mm hylsa o lossa bältet.

Var och köpte den övre plastpluppen på volvo tidigare i veckan. Men har inte monterat den. Läste i den andra tråden om ämnet att man ska smälta ihop dom. (för sätter man ihop de 2 plast detaljerna löst faller de isär av sig själva).

Med vad ska man smälta, & hur? (värmepistol, lödkolv) Mätte ut ett mått på en bil med pluggen och fick det till 42 cm ovanför den nedre större pluggen på bältet.

Ha en skön lördag!
Användarvisningsbild
av Matin
Nu har även jag råkat ut för detta bekymmer. Någon som vet hur man löser detta på rätt sätt?

Sittdynan är inte uppfälld och vänster ryggstöd bak är nedfällt. Går inte att fälla upp ryggstödet pga. bältet...hur är detta möjligt?

Bil: V70 D5 -06

Ser att det sitter plastpluggar i sidan på ryggstödet, funderar på att se vad som finns bakom dem och ev. kunna lossa på bältesfästet i övre delen av ryggstödet?
Användarvisningsbild
av Linden
Hej!

På min bil fick man ta i ordentligt och dra upp sittdynan (stoppningen trycktes då ihop så man kunde dra upp sittdynan). Kontrollera sedan om du har några små plastpluggar på det bältet som du har problem med. Efter jag har satt dit mina har den inte trilskats en enda gång.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Matin
Ryggstödet går bara att fälla upp till runt 45º Ska man försöka pressa upp sittdynan, så känns det som man riskerar att förstöra klädsel eller annat. Vilka plastpluppar talar vi om? Bilen är i orginalskick och i stort sett oanvänd bak.

Problemet fanns direkt när man började fälla ryggstödet, och man fällde lite mer i hopp om att det skulle släppa, men bältet drogs bara in tills ryggstödet var helt nerfällt. Detta har alltså hänt utan att bilen vart i rörelse.

De satsar massa pengar på kameror i backspeglar osv, men kan inte få ett bälte att fungera. Är inte precis att det är en ny uppfinning vi pratar om här. :cry:

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]