Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr.Bjorken
Hej!

Har en liten fråga bara ang Volvos AWD, har en V70 II Man D5 AWD på G och undrar lite hur möjligheten till "lek" finns med denna typ av 4X4, körde tidigare en Audi A4 Q och där kunde man utan problem lägga upp sköna odramatiska bredställ(på snö), hur funkar det med AWDn och dess "framhjulsdrivetkänsla"?

Frågar denna del av forumet för det finns väl ingen med en V70 II som har vintererfarenhet, eller?
Användarvisningsbild
av camaro69
Du får väl "vässa oljebrännaren" och koppla ur DSTC:n så kan du göra fina bredställ. Det finns dock ingen knapp för urkoppling av DSTC, så du får fixa detta manuellt.

Lycka till. :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
På R:en kan man i alla fall koppla ur den helt... Även om det inte räcker att trycka på knappen en gång. Hur det är på övriga har jag inte testat...

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
Jo, det är en fröjd att i vissa lägen koppla ur DSTC:n och "rasta" dom 300 pigga på en plogad bana eller sjöis.

:lol:
av bilgalen
Va, menar ni att det inte går att koppla ur DSTC på en Volvo awd? Gäller det även V50 T5 awd samt S60 awd?
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan få reducerad funktion, men inte stänga av den helt.
Det finns ett knep för att stänga av den helt på R-bilar, men jag är osäker om det fungerar på övriga..

/Thomas
av bilgalen
Funk skrev:Du kan få reducerad funktion, men inte stänga av den helt.
Det finns ett knep för att stänga av den helt på R-bilar, men jag är osäker om det fungerar på övriga..

/Thomas
Hur lyder det knepet då?

Fast det är väl exakt samma hårdvara i en R-bil när det gäller awd-system och DTSC? Så då kan det ju bara röra sig om annan mjukvara vilket ju måste gå att fixa in på en vanlig awd också?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är det inte så att bilar före MY04 (eller var det MY05?) så kan man stänga av DSTC helt?

Reducerad funktion är väl bara att man stänger av STC (antispinn) ?

/Kalle
Användarvisningsbild
av camaro69
Dra säkringen. :wink: :idea:

Annars får du väl åka och köpa mjukvara.
Men har svårt att tro att verkstaden säljer det som du önskar.

För oss med exklusiva vagnar är det laddat och klart. :wink: :D
Användarvisningsbild
av Funk
Man trycker sekvensen Av, På, Av, På, Av och då är DSTC helt urkopplad på R:en, Det ska göras hyffsat snabbt.

Meddelandena är DSTC Nedsatt funktion, DSTC På, DSTC Nedsatt funktion, DSTC På , DSTC Avstängd.
Saxat från annan plats i detta eminenta forum...
Det funkar på S60R-bilar upp t.o.m MY-06 i alla fall, har testat själv på plogad sjöis med systemet urkopplat, hur kul som helst..
Om det fungerar på övriga har jag inte en aning om..
Reducerad funktion är väl bara att man stänger av STC (antispinn) ?
På R-bilar tillåts mer sladd innan systemet griper in.

/Thomas

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]