Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan72
Hej!

Jag är på jakt efter en V70 04- och har läst en hel del inlägg här på forumet om vad man bör tänka på. Finns en hel del svagheter, men tittar man på exempelvis BMW forum så ser det inte mycket bättre ut. Konstigt att kvaliteten på dessa premiumbilar inte är bättre. Idag kör jag en BMW 525 Touring 03´och det är inget större fel på den. Grejen är att jag kommer köra en del i Norrland och känns bättre med framhjulsdrivet (eller 4wd) och behöver dessutom större lastutrymme. Jag har tittat på en 2,5T 04´gråmetallic, sport edition, automat, xenon mm, har gått 8700 mil. Begärt pris är 183000:-.Känns lite mycket, men jag har svårt att värdera om det är bra eller dåligt. Vad säger ni?

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av Xioz
tycker det är dyrt... köp häldre -05 med face lift. annars kan du likagärna köpa en -01 med 2,4t för 130k eller så med 10 000mil på mätaren..
av Infide
Jag gav 149 för min svensksålda enägda V70 2.4 2005a i Fredags. 8000 mil på mätaren, och jag är toknöjd, hittils har inget gått sönder.
Jag är på jakt efter en V70 04- och har läst en hel del inlägg här på forumet om vad man bör tänka på. Finns en hel del svagheter, men tittar man på exempelvis BMW forum så ser det inte mycket bättre ut. Konstigt att kvaliteten på dessa premiumbilar inte är bättre.
Nu skall vi inte va sånna. Självklart krånglar vissa bilar, men sätt dig i bilen och åk en vända runt i stan och kolla hur många V70s du hittar. Problemfaktorn är väldigt liten!
av Stefan72
Tack för synpunkterna. Ja, jag misstänkte att det var lite mycket, det är en bilfirma skall tilläggas, ej privat. Ska höra efter vad han kan vara villig att gå ner till...
av Infide
Kan tillägga att jag också köpte min av bilhandlare, fick med LM-fälgar med friktionsdäck på köpet. Inget skryt utan mer ett riktmärke för ditt köp. Ej att förglömma är att jag icke har xenon, turbo, sportpaket etc...men väger det så tungt?
Användarvisningsbild
av greeeken
Stefan72 skrev:Hej!

Jag är på jakt efter en V70 04- och har läst en hel del inlägg här på forumet om vad man bör tänka på. Finns en hel del svagheter, men tittar man på exempelvis BMW forum så ser det inte mycket bättre ut. Konstigt att kvaliteten på dessa premiumbilar inte är bättre. Idag kör jag en BMW 525 Touring 03´och det är inget större fel på den. Grejen är att jag kommer köra en del i Norrland och känns bättre med framhjulsdrivet (eller 4wd) och behöver dessutom större lastutrymme. Jag har tittat på en 2,5T 04´gråmetallic, sport edition, automat, xenon mm, har gått 8700 mil. Begärt pris är 183000:-.Känns lite mycket, men jag har svårt att värdera om det är bra eller dåligt. Vad säger ni?

Mvh Stefan
Ska du köra den privat eller som arbetsbil?
Tycker att bmw bilarna drar mkt mindre i bensin samt billigare reservdelar med mera.
Visst kan ja hålla med om att de känns bättre med FWD i snön.
av Stefan72
Jag tycker att om man ska får lite körglädje med automatlåda, så krävs den större 2.5T motorn, då lådan "stjäl" en del hästar. Xenon gar jag idag, och det byter jag inte bort, sportpaket är ju alltid trevligt, utseéndet spelar en del roll för mig. Jag kommer att ha den privat, ej i jobbet. Kör ca 1300 mil/år. BMW:n drar mindre, men eftersom jag inte kör bil varje dag, så spelar det inte så stor roll. Min sambo är norrifrån, därför blir det en del resor uppåt ett par ggr om året, 2 ggr i vinterväglag. Jag ska eventuellt byta in min (har gått lika många mil som Volvon), och har blivit erbjuden att betala 32000 i mellanpris, måste sova på saken tror jag :)
av stefnil29
Tycker det är ett bra pris. Är det några garantier?
/Stefan
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]