Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Har köpt sådana där isolatorer som man sätter längst ner på fjädern för att få bort missljud m.m.
Bilen är en V70N 2,4T

Har köpt isolatorer både till fram och till bakfjädrarna.

Nu till min fråga angående isolatorerna fram:
Fram har jag köpt både de isolatorerna som skall läggas i fjäderbensskålen (heter det så??) Volvos art nr: 30748995 och som även skyddar mot grus och sten samt de som man sätter fast på fjädern som ser ut som en liten bit gummislang Volvos art nr: 30639285.

Skall man köpa båda två och kan man ha båda monterade samtidigt eller är det "over-kill"?
Eller är det så att när man redan har den som skall läggas i fjäderbesskålen (art nr: 30748995) inte behöver den andra isolatorn "gummislangen" (art nr: 30639285)?

Då jag snart skall byta fjädrar så läste jag i Haynes "Gör-det-själv"-handbok att man skulle byta ut de tre muttrarna som sitter i motorrummet och som håller fast benets övre fäste mot nya. Är det så?

Tacksam för svar....

Mr 76
av Addekarlsson
Vad gäller isolatorerna, så är det absolut overkill att montera både plattan i skålen och slangen för fjädern. Välj den ena, inte båda. :wink:
Plattan i skålen är bättre än slangen, men slangen är lättare att montera.

Mvh/ Adde (som har slangvarianten på sin 960)
Användarvisningsbild
av Mr 76
Okej, tack för ett snabbt svar....

Jag vet inte hur det ser ut upptill på fjädern, men skulle man kunna montera slang-isolatorn där eller ligger redan fjädern mot något gummibeklätt? :oops:

Mr 76
Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]

Felkod

""Betydelsen av felkod P0444 är: Ev[…]