Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danneh
Går det att byta enbart remskivan på styrservopumpen på V70N 2.4 bensin??
Användarvisningsbild
av #27
Nej inte vad jag kan se men jag kan ha fel..

Vad har hänt med renskivan?????
av danneh
Har på något vis gått en flisa ur remskivan precis på kanten där remmen ligger an, känns inte bra att det kan ligga och skava sönder remmen.

Pratade med volvo igår och det säljs inte remskivor separat utan det är en ny servopump som gäller... á 3700:- surt.
Användarvisningsbild
av ellep
Går det att ta bort remskivan?
Om ddet går kan jag fixa en till dej, bara jag får alla mått osv....
av fredenm
Har en Helt ny oandvänd servopump liggandes.
Till salu :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Du kan ju testa att fråga runt på olika verkstäder tycker jag innan du går o beställer en ny servo pump
av EddySr
Problem med gnällande servopumpar på V70/S80 orsakas av ett avhoppat vinklat plaströr i oljebehållaren. Om plaströret är av så skummar returoljan i behållaren och luften i denna orsakar oljud i pumpen. Detta rör sitter på ett kopparrör som går till behållaren vid fästet för returslangen. Denna lossas, plaströret i behållaren sätts på
kopparröret som skjuts in i behållaren så att låseffekten uppnås. Sedan anslutes returslangen tillbaka på behållaren.
Att plaströret ramlar av kopparröret är ett konstruktionsmiss
(ingen låsning), som har dock tjänat mycket pengar till Volvo´s Service verkstäder. som alltid byter servopump till en kostnad 5-6.000 SEK samt rättar till röret. Grattis Volvo!
kan denna plast grej om den hoppat ur orsaka trögt remhjul, dåligt tryck ? fick veta av mekonomen att pumpen var dålig och bör bytas ut, den låter också vid vänstersvängar och min gissning även den som orsakat motorstopp 2 tillfällen pga trögt motstånd... skulle det kunna vara plast grejen som skall sättas tillbaka som orsakar detta med ? vore toppen att slippa köpa nya delar i onödan.
av MickeM
Skummande olja kan få pumpen att kavetera, och det ger ljud, och möjligen ryck i servon, men inte få pumpen att gå tungt.
Snarare lättare. .

Men kolla om det skummar i behållaren omedelbart efter körning, med motorn ännu på tomgång.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]