Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag i två år klämt elsladden i bakdörren för att få in el till kupevärmaren. Jag tänkte göra en mer fast installation. Jag har tittat hos Mekonomen och hos Biltema men inser att det är svårt att få ekonomi i att installera även motorvärmare. De enstaka decilitrar jag sparar kan inte betala de tusentals kronor en motorvärmare med anslutning kostar. Jag tänkte därför fortsätta med enbart kupevärmare. Nu till frågan. Finns det någon myndighet eller föreskrift som har någon invändning emot att jag använder vanliga CEE-kontakter (enfas 230 V) på utsidan av bilen och sätter ett vanligt eluttag på insidan för kupefläkten? Jag tänkte använda vanlig EKK-kabel utan att lägga den i slang. Summan för denna installation slutar på femtiolappen. :D
av prazzel
hejsan.ekk är inte att rekomendera då den har solida ledare.jag skulle använda rkk eller hellre svart robotslang med rk 2,5 kvadrat och hålla bort dom från varma ytor. sen förstås alltid jordfelsbrytare i uttaget på väggen
av LaRy
Rent formellt räknas detta som att du installerar utrustning på maskin och arbetet skall då utföras under överinseende av någon som är behörig. Nu lämnar vi det formella.
Väggintaget på utsidan skall naturligtvis vara med lock så att vatten ej kan komma in när det ej används.
Som Prazzel påpekade så får ej enkelledare användas på vibrerande maskiner, välj en koppartråd som är fåtrådig eller mångtrådig. Jag hade själv valt någon halvmjuk kabel med plasthölje, ex.vis FKKR med kabelförskruvning i båda ändar. Bilens kaross skall kopplas till jord.
Användarvisningsbild
av Brainy
Bara genom att leda en "vanlig" sladd genom motorutrymmet brukar göra att den smälter och krullar sig även om den läggs i skärmkant. (Iaf de exempel jag sett)

Gå och köp sladd och uttag på en skrot, så gjorde jag och det kostade mig 200kr. Sladd till y-kontakt -> sladd från y till motorvärmare och sladd från y in i kupén -> y-kontakt -> kupéuttag och anslutningssladd.
Är väl bara att du skeppar den delen som går till motorvärmaren eller så köper du en sån här slangvärmare det pratas om på forumet för inte alls många kronor. Tänk på att du inte bara ska spara in bensin utan även skona miljön och motorn.

mvh
Anders
av Kena
Vill du motorn ska leva länge, kör med mv. Och håller med ovanstående, köp från skroten, men köp en ny sladd, är den bränd i kontakterna kommer den käka sladdar.
av Addict
Hur kan man köra en volvo från 2002 som är värd över 100 000kr men inte ha råd att lägga nån tusing på motorvärmare?

Kan säga som så att jag aldrig köper en beg bil som saknar motorvärmare när den är några år gammal. Det visar på att bilen mycket väl kan vara misskött.
Användarvisningsbild
av Brainy
Addict skrev:Hur kan man köra en volvo från 2002 som är värd över 100 000kr men inte ha råd att lägga nån tusing på motorvärmare?

Kan säga som så att jag aldrig köper en beg bil som saknar motorvärmare när den är några år gammal. Det visar på att bilen mycket väl kan vara misskött.
Finns många som inte tänker som du och vid inbyte mot bilhandlare så har jag aldrig märkt att det skulle ge avdrag.
Har du dessutom garage som håller minst 15grader varmt så varför köpa?
I en ny märker du dessutom knappast av att du inte har någon, är bara ren snällhet mot dom som ska äga bilen efteråt om du använder den.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av greeeken
Brainded skrev:
Addict skrev:Hur kan man köra en volvo från 2002 som är värd över 100 000kr men inte ha råd att lägga nån tusing på motorvärmare?

Finns många som inte tänker som du och vid inbyte mot bilhandlare så har jag aldrig märkt att det skulle ge avdrag.
Har du dessutom garage som håller minst 15grader varmt så varför köpa?
I en ny märker du dessutom knappast av att du inte har någon, är bara ren snällhet mot dom som ska äga bilen efteråt om du använder den.

mvh
Anders
Ha menar säkert att med en MV så slipper du alla kallstarter . Du skonar motorn på det sättet samt din plånbok.

Sen om bilen är misskött för att den saknar MV det håller jag inte med om.
Ge mig en bil med motorvärmare så kan jag säkert missköta den.
Användarvisningsbild
av lexus
Brainded skrev:är bara ren snällhet mot dom som ska äga bilen efteråt om du använder den.

mvh
Anders
För min del handlar det dels om att slippa skrapa rutorna (vilket repar rutorna utav helvete) och dels att skona listerna m.m. runt rutorna när käringen skrapar. Hon far ju fram som en huligan med fönsterskrapan. Värst var dock när svägerskan skulle vara snäll och skrapa våra rutor på gamla bilen. Hon tog sin egen skrapa av metall. Jag trodde jävlar att jag skulle dö när jag kom ut och fick se alla repor i alla fönster. Nä, motorvärmare men framförallt kupévärmare är mycket bra att ha. Då är det grymt smidigt att ha kablar dragna så att man enkelt kan koppla in sladden i ett uttag framtill på bilen.
Användarvisningsbild
av Brainy
lexus skrev:
Brainded skrev:är bara ren snällhet mot dom som ska äga bilen efteråt om du använder den.

mvh
Anders
För min del handlar det dels om att slippa skrapa rutorna (vilket repar rutorna utav helvete) och dels att skona listerna m.m. runt rutorna när käringen skrapar. Hon far ju fram som en huligan med fönsterskrapan. Värst var dock när svägerskan skulle vara snäll och skrapa våra rutor på gamla bilen. Hon tog sin egen skrapa av metall. Jag trodde jävlar att jag skulle dö när jag kom ut och fick se alla repor i alla fönster. Nä, motorvärmare men framförallt kupévärmare är mycket bra att ha. Då är det grymt smidigt att ha kablar dragna så att man enkelt kan koppla in sladden i ett uttag framtill på bilen.
Jo och det är ju kupévärmare som trådstartaren vill använda och addict tyckte det var snålt.

mvh
Anders

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]