Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevak
Eftersom jag ska byta in min Volvo s80-00 170hk 9300 mil så ville ÅF M-testa min bil. Efter testet konstaera de att kräningshamarstag bak är lite glappa.
Tänkte inte så farligt de kan man ju byta själv.
Men sen så gick vi under bilen o titta. Oljeläckage mellan motor och växellåda. Det droppa inte men de va färsk olja.
Ringde runt till olika verkstäder. Volvo va billigast 6500:-

Finns det bli läckage inom en viss mil intervall. Prata med en mekaniker hannågot sorts garanti att de inte ska sa det brukar bli läckage men inte så tidigt utan typ efter 14 000 mil. Min har rullat 9300 mil.

Imorgon ringer ÅF han lär väl sänka priset på min bil nu.
Användarvisningsbild
av tjotto
Sevak skrev:Eftersom jag ska byta in min Volvo s80-00 170hk 9300 mil så ville ÅF M-testa min bil. Efter testet konstaera de att kräningshamarstag bak är lite glappa.
Men sen så gick vi under bilen o titta. Oljeläckage mellan motor och växellåda. Det droppa inte men de va färsk olja.

Finns det bli läckage inom en viss mil intervall. Prata med en mekaniker hannågot sorts garanti att de inte ska sa det brukar bli läckage men inte så tidigt utan typ efter 14 000 mil. Min har rullat 9300 mil.

Jag vet inte säkert men kolla om du har maskinskadeförsäkring kvar på din bil. Volvia har ju den upp till 15000mil tror jag det är...den täcker kanske detta mot en sjävrisk.

Inte ett ovanligt fel direkt...
av finnepower
Eller så säljer du bilen privat eller byter in den på någon annan firma.

När jag ville byta in min bil så gick återförsäljarn bara runt bilen o tyckte den va fin. :)
av Sevak
Så står det på länsförsäkringars hemsida. Är det vanlig självrisk jag betalar. Detta borde väl täcka packboxen mellan motor och växellåda samt kopplingen.
Har jävligt tur bilen är 8 år om 2 mån och det är 750 mil kvar till 10 000 mil

Maskinskada
• Den här delen av försäkringen gäller bara för personbil
som är högst åtta år gammal och/eller har körts högst
10 000 mil. Så snart någon av dessa gränser har uppnåtts
upphör maskinskadeförsäkringen. Men om din bil uppfyller
dessa förutsättningar får du betalt för sådan skada
som påverkar bilens funktion. Motor, startmotor, generator,
kylsystem och kraftöverföring är några av de delar
som maskinskadeförsäkringen omfattar.
Användarvisningsbild
av eiskall
Som någon tidigare sa: Åk runt till lite andra återförsäljare och ta in bud. Det kanske finns någon som ger ett högre bud, och inte är lika petig.
av Sevak
Jag ska inte byta in mot en 08a. Då kunde jag gjort så. Har hittat en 07a summum som gått 700mil.
av *pettson*
Sevak skrev:Eftersom jag ska byta in min Volvo s80-00 170hk 9300 mil så ville ÅF M-testa min bil. Efter testet konstaera de att kräningshamarstag bak är lite glappa.

jag hade betalt dom 6500kr och använt dom till att se till att min bils värde höjs..
Papper på nybytt packbox med garanti är ju en garanterad penninghöjare. Det är ju den kostnaden alla är rädda för?..
av Sevak
Tror inte den åf jag ska byta in bilen hos höjer priset på min bil bara för att jag byter packbox
Användarvisningsbild
av tjotto
Sevak skrev:Så står det på länsförsäkringars hemsida. Är det vanlig självrisk jag betalar. Detta borde väl täcka packboxen mellan motor och växellåda samt kopplingen.
Har jävligt tur bilen är 8 år om 2 mån och det är 750 mil kvar till 10 000 mil

Maskinskada
• Den här delen av försäkringen gäller bara för personbil
som är högst åtta år gammal och/eller har körts högst
10 000 mil. Så snart någon av dessa gränser har uppnåtts
upphör maskinskadeförsäkringen. Men om din bil uppfyller
dessa förutsättningar får du betalt för sådan skada
som påverkar bilens funktion. Motor, startmotor, generator,
kylsystem och kraftöverföring är några av de delar
som maskinskadeförsäkringen omfattar.
Enligt konsumenternas försäkringsbyrå så är självrisken mellan 3-5000, beroende på bilens ålder, i ditt fall så blir det väll 5000 då. Bättre än 6500 iaf...om det går att ta på försäkringen.
av Sevak
Det finns ju 2 olika självrikser hos länsförsäkringar. När man tecknar väljer man själv att ha 3000kr självrisk eller 5000 självrisk. Jag har 3000.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]