Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av finnepower
Hej! Ny här på forumet så detta blir första inlägget..

Har en s60 2,5t 2004 med lite problem, när jag hade på mina sommardäck (17") så uppstod det nästan hela tiden ett klonkljud vänster fram.
bilen har varit inne på bilia tror de är 4 ggr för detta.
-En gång sa dom stötdämpare sen ändra dom sig o sa att de hörs inget.
-Andra gången hördes de inget.
-tredje gången sa dom att de kunde vara länkarmsbussningen men de va normaltslitage på denna så dom bytte ej. ( hade beg. garanti då)

Bytte bussningen själv men ljudet är kvar.

Nu när jag satte på vinterdäcken 205/50-16 så försvann ljudet. inte hört en enda gång efter det.

Kan de vara att jag lyft bilen så fjädern har avlastats på ngn sätt o rättat till sig?. har sådana gummislangar på fjädrarna men de sitter på andra varvet på fjädern.

Någon som har något förslag?

hade tänkt köpa sänkningssats till våren med nya dämpare o hoppas ljudet försvinner för gott.

/juha
av flink
Vinterdäcken är mycket mjukare... kanske kan vara därför?!
av erikeriksson
Hej, har märkt precis samma sak som "finnepower". Hade tänkt göra ett eget inlägg men hänger på här istället.

Har en s80 170 hk -00 automat som gått 11 000 mil, som har konstiga klonk och oljud för sig. Krängningshämmarstagen fram är bytta men inget annat.

Vet inte om ljuden kommer framifrån eller bakifrån elle båda, men nu när jag bytte till vinterdäck, som är smalare och 1 tum mindre fälgar minskar en del av de konstiga klonkandet.

Tänke att det möjligtvis kan bro på att däcken är smalare och belastar hjulupphängningen mindre?? Har någon, någon teori om detta?
Användarvisningsbild
av bjornw
Hade liknande klonkljud på vår XC90, dock med både sommar och vinterhjul. Det löste sig med isolering av fjäderbenssäten fram. Det fanns en sats som verkstaden monterade dit. De fick ta ner fjäderbenen, ta isär dem stoppa dit grejjerna, ihop och tillbaks med benet. Efteråt behövs det en hjulinställning också. Totalt gick det på ca 4000kr.

Det som orsakar klonket är att själva fjädern hoppar ur sitt läge i fäjderbenssätet. När den sedan hittar tillbaks till rätt läge spronjkar det till ganska ordentligt. Hjulets vikt kan påverka hur ofta det händer, tyngre hjul ger mer klonk.

Det var en mycket väl motiverad uppgradering. Massor av oljud och vägljud försvann. Styrningen känns överlag tajtare och mindre fladdrig.

Enligt verkstaden så fanns samma lösning till V70 och S60. Den ska ha blivit standard på senare årsmodeller, typ -06 eller -07.
av v70 2,5T - 99
kasst fjädersäte?? bytte precis själv på min v70 -02 , 11 700 mil ..... vulkningen till dämparen hadde släppt helt !!!! klonkade rätt friskt

bytte "allt" när man ändåhadde isär skiten...... lagringar samt säten .... kostar ca 2 papp
av erikeriksson
Hej igen, när du "v70 2,5T -99" pratar fjädersäte är det då övre eller nedre, vilka delar har du bytt och vilken vulkning pratar du om, tacksam för svar!
av v70 2,5T - 99
erikeriksson skrev:Hej igen, när du "v70 2,5T -99" pratar fjädersäte är det då övre eller nedre, vilka delar har du bytt och vilken vulkning pratar du om, tacksam för svar!
övre fjädersäte va kasst på min som sagt .... sitter ett stålrör fastvulkat i gummit där stätdämparen sitter fast ..... min så glappa "rörstumpen" helt ubegränsat vilket medförde ett jädra klonkljud .... du bör kunna se om det är kasst om du kollar fjäderbenet uppe innanför huven .... im itt fall bytte jag även lagringarna ... dehadde säkert funkart ett tag till ... men varför chansa när man ändå rivit av fjäderbenen

här ser du

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1

enligt meca så är det samma fjädersäte på v70N som gammla 850 , s/v/70

så då borde ju biltemas funka ... jag vågade dock inte chansa

mitt såg exakt likadant ut!!!

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93772

dock så e det inte samma lagring som de äldre bilarna ( 850 , s/v70 -00 )
men är länkarmsbussningar ok samt krängningshämmarstag ok så är sätet inte helt omöjligt boven i klonket :wink:
av erikeriksson
Hej, tack för svar, ska kolla lite mera. Det är ändå konstigt med förändringen efter byte till vinterdäck.
av v70 2,5T - 99
erikeriksson skrev:Hej, tack för svar, ska kolla lite mera. Det är ändå konstigt med förändringen efter byte till vinterdäck.
tyckte min blev lite bättre med vinterdäck med .... ( marginelt)

kan va att den fjädrade vikten blir mindre kanske :roll:

min är ialla fall tyst nu ... fan va gött :D
av Kena
Var har ni däcken om den fjädrade vikten minskar när ni byter däck? Vinterdäcken är säkert mjukare(högre profil?) och skulle väl isf vara det som påverkar klonket. Men vad det kan vara är inte helt lätt alltid att hitta, länkarmarna sitter ju lättast till att hitta glapp så där går ju att såska på med en plastslägga el. dylikt. Hissa upp bilen och låt en stark polare vicka och bryta i framhjulet (med däcket på) medans du känner på bussningarna var det glappar.
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]