Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bduren
Hej
På min V70-02 har något stag släppt till höger i mittre ventilationsgallret. Man kan inte justera luften höger-vänster.

Det är bara den mittre flänsen som rör sig. De andra ställer sig lite hur som helst, beroende på fläkthastigheten.

Min fråga är, kan man komma åt att sätta tillbaka/byta ut staget som sammanbinder alla flänsarna genom att ta ut hela "kassetten" ?

Hur är den fastsatt ?

Tacksam för hjälp.
av maf
bduren skrev:Min fråga är, kan man komma åt att sätta tillbaka/byta ut staget som sammanbinder alla flänsarna genom att ta ut hela "kassetten" ?

Hur är den fastsatt ?
Hej

Jag hade precis samma problem fast med ventilationsgallret längst till höger, efter att jag använt en dålig mugghållare som var köpt på Volvobutiken.

Jag hade det lite lättare än du för jag kunde ta bort panelen på höger sida och därifrån nå hela "kasetten" bakifrån, vilket förenklade. Ska dock försöka ge dig några tips.

Om du lyser in i gallret med en ficklampa bör du se att det ganska långt ut sitter fyra plast-tungor - två uppe och två nere. Dessa tungor kunde jag med fingrarna trycka upp från insidan och sedan skjuta ut hela "kasetten". Kanske kan du med en skruvmejsel vika upp dessa från utsidan och sedan dra. Ta två itaget - först de undre, och dra ut underdelen. ta sedan de övre och dra ut överdelen.

Ifall detta inte går tvingas du nog tyvärr att montera ned det mesta för att komma åt baksidan. Börja med att ta bort pennhållaren längst ned i konsolen genom att dra rakt ut. Skruva bort skruvarna, lossa skruvarna till plasten runt växelspaken/växelväljaren för att ge mer plats, skruva bort skruvarna för klimatanläggningen, vik klimatanläggningen utåt i underkant och slit för allt du är värd. Jag slet med klimatanläggningen i en timme en gång när jag skulle in där bakom. Resultatet blev att ett av metallstiften som håller tag i överkant pajjade och händerna var blodiga. skruva loss radion och sen kommer du åt ventilationskasetten. Enkelt ;-)

När du väl har fått ut kasetten öppnar du den genom att först dra bort två tygaktiga tejpbitar, trycka in ytterligare fyra plasttungor och dra isär. Väl inne är det bara att knäppa tillbaka gallrena på det stag som håller dom i bakkant. Sen är det omvänd ordning för att få tillbaka allt.

Lycka till.
Användarvisningsbild
av bduren
Hej o tack

Var på Bilia idag och fick utskrivit en instruktion från VADIS.

Ganska spartansk bild eftersom det inte framgår om "spärrarna" skall tryckas ner eller lyftas upp. Lyfter man upp finns där iofs ett spår där en liten skruvmejsel passar, men jag vet inte.

Provar lite försiktigt, man vill ju iinte förstöra mer....

Björn

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]