Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ampy
Hej jag har en volvo s60 2,5t och så klart minna skivor fram är kass! måste ha nya innan Bilprovningen. Jag är inte så intresserad utav sprot men vill att dem släta fin aska hålla och inte bli skeva ja den stora frågan då villka ska man ta då? här är några har ni något av dem så alla svar uppskattas tack.
http://www.twinovatics.com/ 440 :- kr per skiva märke vet ej
http://www.scstyling.com/ 695,00 kr /par märke vet ej

Detta är ju skit svårt tänk om dem blir skeva igen? :twisted:
Användarvisningsbild
av Funk
T.o.m Biltemas skivor kostar ju runt 800kr par så sc var ju i alla fall rejält billiga...
Jag har personligen inga större problem med piratskivor, jag skulle köpt de billigaste. Det viktigaste är att ta det lugnt med nya skivor och inte tokbromsa när dom är nya...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ampy
tack alla svar uppskattas!
av aTommyC
Funk skrev:Det viktigaste är att ta det lugnt med nya skivor och inte tokbromsa när dom är nya...
Ta med at det kan være lurt å rengjøre kaliperen som om man skulle bytte bremsebelegg. Da vil ikke beleggene "henge", og man unngår ubalanse i skivene.
Användarvisningsbild
av Ampy
Ok tack min 3 die Volvo och samma problem med alla 3 2 na helt nya! Volvos skivor vill jag itne ha;( tänkte kolla kan man använda vanliga belägg på slitsad skiva?
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan ha originalbelägg till slitsad skiva..

För er som har bromsvibrationer, prova detta, skall absolut ej göras på nya skivor, och inte heller på bilar där man kan misstänka att kärvande ok och glidpinnar är det som ger vibrationerna, är man tveksam så demontera oken och se till att allt glider som det skall:

Bromsa skivorna riktigt varma, och då menar jag riktigt varma !!
Kör ett par hårda inbromsningar och eller kör med foten på bromsen en stund. Givetvis skall man inte elda upp beläggen, men det gör inget om det luktar lite bränt..

Kör sedan runt tills de svalnat utan att bromsa.
Detta är viktigt, se till att planera körningen så att ni kan köra minst ett par minuter utan att röra bromsen.
Kolla om problemet är kvar. Vänta annars en stund och gör om proceduren.
Ofta är detta tillräckligt för att ta bort vibrationer pga något skeva skivor eller "beläggavtryck" vilket också ger vibrationer eller huggningar..

/Thomas
av Göranson
Jag har besökt det gjuteriet som tillverkar bromsskivor till i princip alla last/personbilar i Europa.
Enligt mig så är detta en inte helt enkel process att genomföra med bibehållen kvalitet, därför så
skulle jag välja bromsskivor som kommer från den som levererar till Volvo iallafall.
av Kena
Vilken leverantör är det då? och vilka mer ställen levererar de till?
av jbl
Brembo skivor skulle jag tro.
Användarvisningsbild
av Ampy
Brembo Ja till s60 R men till dem anndra Volvos nej du inte B av Brembo då är det illa av kvalite! skulle va kul och veta vem tillvekran är?
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]