Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaco
Har en importerad V70 från -01 som har gått ca 11500 mil. Problemet är att det skramlar ibland från vä. framhjul ungefär. Har läst att det är en vanlig åkomma på V70-bilarna. Nu är min fråga är det något som Volvo har åtgärdat på goodwill eller garanti? Min bil blir 5 år i höst. Är det några mer saker som Volvo har gått ut med som ska åtgärdas på Volvokoncernens bekostnad? Vore bra att veta innan ev. garanti går ut.

MvH Jan
Användarvisningsbild
av bduren
Hej
Någon som vet om den förlängda garantin gäller obegränsade mil.
Min V70 -02 har gått 17500 mil och "klonkar" den också. Skall på service på torsdag hos en "icke bilia verkstad".

Jag berättade för verkstaden om problemet och de visste genast att de var krängningshämmaren.

Kan man enkelt se om gummidämpningarna i fjädersätena är bytta "eller ditsatta"

När man gungar bilen blir det ett mellanrum mellan toppen på fjäderbenet och karossen inne i motorrummet. Vad tyder det på ?

MVH
Björn
Användarvisningsbild
av Ramon
Är inte helt säker men jag tror den förlängda garantin gäller obegränsat antal mil, det är ju ett konstruktionsfel. Njae, det är inte krängningshämmaren om man ska vara petig, utan det är stag till krängsningshämmaren som slitits ut... För de flesta som hör detta ljud, är det dessa stag som orsakar det. Vi har en V70N -03 som vi fick stagen bytta på av Bilia, gick på förlängd garanti, har dock inte koll på hur långt bilen rullat då, pappa som kör bilen mest...

Men gör så att hissa upp bilens front med domkraft eller kör upp på ramp, kryp in under bilen och känn på krängningshämmarens stag, och själva hämmaren osv. "Ryck" lite i stagen och känn efter, man känner ifall de är utslitna. Ifall jag inte minns helt fel så är dessa stag ca 15-20cm långa, det finns två stycken, en på vardera sida om krängningshämmaren. Har man stetoskop man kan hålla den mot stagen medan en kompis gungar bilens front försiktigt (OBS! gör detta endast ifall du kör upp på ramp och den är säkert konstruerad så det inte finns en chans att man får bilen över sig!), för man hör att stagen är paja då med. Eller egentligen kan man hålla en typ skruvmejsel mot staget och änden mot öran, "fattigmansstetoskop" :D .

Lycka till :wink:
av Jaco
Har nu varit i kontakt med verkstan hos min lokala Volvohandlare. På frågan om "klonket" är något som går på garantin svarar de: "den är ju direktimporterad och då gäller de regler som finns i importlandet", alltså 1 års garanti. Har läst på detta forum att flera har fått fel åtgärdade oavsett om det varit imort eller ej, någon som vet något mer om denna djungel av undantagsregler som omger imorterade bilar? En Volvo är ju trots allt en Volvo, tillverkad i samma fabrik oavsett i vilket land den inregistreras första gången... eller?
Användarvisningsbild
av bduren
Var förbi Bilia idag och fick bekräftat att min V70 -02 har garanti för detta fel trots 17500 mil.

Garantin gäller i 42 månader och gäller inte riktigt alla bilar. Det har med chassienummer att göra.

Björn
Användarvisningsbild
av bduren
*Uppdatering*

Fick fixat krängningshämmarstagen idag trots att garantin endast gäller till 15000 mil. Vid beställningen fanns det ingen milbegränsning.

Fick också uppdaterat programvaran med det nya systemet (som jag glömt vad det heter, VADIS är ute nu)
Det kostade mig fantastiska 156:-
av maf
bduren skrev:Fick också uppdaterat programvaran med det nya systemet (som jag glömt vad det heter, VADIS är ute nu)
Det kostade mig fantastiska 156:-
Programvaran till vad? Jag ska ha in bilen på måndag för att bland annat uppgradera automatlådan, men om detta ärnågot kul vill jag såklart ha det också. :P

/Magnus
Användarvisningsbild
av bduren
ECM tror jag det hette. Det är väl uppdatreringar till hela systemet.

Vi kopplade upp och ner laddades 755kb. Ev felkoder raderades.

Mekanikern sa att det troligtvis blev något högre tomgång vid kall motor.

OK, den senaste uppdateringen är installerad och det är väl bra. Det finns ju ett skäl till att uppgraderingar finns....

Björn
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]