Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Undrar över en sak. Fick ett felmeddellande i min bil när jag var ute och körde sist. Men den försvann lika snabbt efter att jag gjorde som färrdatorn i bilen sa:

Drt komm upp:
Stanna säkert och starta om
och den orangavarningstriangeln tändes sammtidigt.

Jag stannade stängde av bilen och startade om och då försvann felmeddelandet lika snabbt. Det finns inga felmeddellanden i färrdatorn.

Vad kan detta vara?

Dett hände på natten då bilen har stått stilla och jag körde kanke knappt 10 km innan den tändes men den verkar ha försvunnit lika snabbt.

BVilen är servad vad den ska plus lite till. Är det nåt att vara orolig över?????

MVH

G
Gregor skrev:Hej!

Undrar över en sak. Fick ett felmeddellande i min bil när jag var ute och körde sist. Men den försvann lika snabbt efter att jag gjorde som färrdatorn i bilen sa:

Drt komm upp:
Stanna säkert och starta om
och den orangavarningstriangeln tändes sammtidigt.

Jag stannade stängde av bilen och startade om och då försvann felmeddelandet lika snabbt. Det finns inga felmeddellanden i färrdatorn.

Vad kan detta vara?

Dett hände på natten då bilen har stått stilla och jag körde kanke knappt 10 km innan den tändes men den verkar ha försvunnit lika snabbt.

BVilen är servad vad den ska plus lite till. Är det nåt att vara orolig över?????

MVH

G
Jag hade samma fenomen på min, det har nu försvunnit sen jag lödde om
ABS enheten (kall-lödningar på kretskort vid kontakterna).
Hade detta larm till och från i ca 1 år innan jag fick en massa andra larmer
som bla indikerade larm på ABS-enheten.

Fick tips här på forumet att det är en indikation på störningar på CAN-bus
nätverket, och i detta fall så är ABS-enheten en form av hubb i nätverket.

Så det KAN vara en förvarning vad som är på gång!
detta är ett ganska vanligt fel på dessa modeller/årgångar :(
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
man får aldrig vara riktigt glad eller hur gregor :(
jag hade kört ett tag till o sett vad som händer
mvh/olof
av Gregor
Hej!

Nej, du har helt rätt Olof. Man får inte vara riktigt glad hela tiden för då blir det tråkigt verkar det som.

Det är vidgjord så mycket på bilen b la hela lådan är renoverad för 24000 spän nyligen servad samt alla stab stagar bytta ink bromsar spindelleder 3 gånger har den blivit servad de senaste 12 månaderna för bilen har rullat 3000 mil sen den stora 16000 mila servicen. Ink den stora servicen. Förra ägaren säger att han inte hade några större problem med bilen. Jag tror honom faktikst för bilen är faktikst i fint skick men klart så har den då rullat nu 19000 mil jag måste ju ändå säga att även om det har kostat mycket pengar så har bilen hålt länge utan större fel tycker jag med tanke på att många påpekar att det har varit mycket strrul med de tidiga S80 bilarna. Förutom lådan så är det ju bara delar som slits som har blivit bytta.

har fortfarande lite mussljud bakifrån vilket jag inte blir klok på. Låter som en obalanserad däck för det låter mest mellan 90 - 130 men sammtidigt hör man nåt dovt ljud när man svänger till höger. Och jag tror att ljudet kommer bakifrån.

Så lite smått iriterad är man ibland men i övrigt så är det en underbar bil i egentligen.

Eller vad tycker ni som har en S80 T6???

Jag tycker att problemet med dessa bilarna är att även om det är en litet fel som uppstår så har verkstäderna svårt att hitta felen direkt utan man försöker med att byta ut saker kanske helt i onödan och man har ändå felet kvar. Och när man väl hitar felet kanske så är det en löddning tex som nogon skrev tidigare. Istället för att fixa till detta e x så hade Volvo nog bytt hela ABS styrenheten som kostar en hel del pengar om jag har fattat detta rätt. För mycket elektronik tycker jag...

MVH

Gregor
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
s80 är ju en underbar bil o klart undervärderad
ganska svår meckad om man vill byta lite själv exempelvis generatorn hu!! 8) iallafall om man jämför med 945:an 8)

vad fick du ge för 16000 tusen mila servicen?
harsjälv precis fått 14000 tusen mila servicen gjord kostade 2495:- inte så farligt tyckte jag

mvh/olof
Användarvisningsbild
av samcan
Rena rama Microsoft medelandet du fick där ialafall ! :)
av Gregor
Hej!

Måste jag verkligen åka till verkstaden för att kolla upp detta?
Om det är nåt fel då borde det väl fortfarande vara nåt meddelande i färrdatorn eller är jag helt fel på det?

Jag menar bara att det kom upp jag stannade bilen och då försvann medellandet helt och hållet. Jag har inte plockat av batterikabeln eller nåt sånt.

Hade meddelandet funnits kvar eller om det kommer upp igen då får jag förstås åka iväg och kolla upp det men måste jag verkligen göra detta nu när det inte finns nåt meddelande?

Vad tycker Ni? Ska jag in med den eller vänta tills jag får upp meddelandet igen. Det kan vara ett tillfälligt fel också på själva färrdatorn eller hur... typ när datorn får fnatt och hänger sig....

När det gäller den stora servicen så tack och lov det gjordes precis innan jag köpte bilen. Men det kan inte ha varit billigt för amn bytte både vattenpumpen, remmen alla oljor kylarvätksa även lambda sonderna... Jag vet inte vad en sån service kostar på Volvo men tippar på en 10-15000 kr minst. Under min ägo har jag renoverat lådan samt servat den och bytt luftmassamätare och rengjort gasspjället och även bytt bränslepumpen. Kalaset har gått på nästan 40000 :-

Jag betalade 6200:- för 19000 mila serivcen samt för all fyra stabstagen, bromsklossar fram och bak plus en styrled vänster fram. Höger byttes för 1 år sen men fick den bytt på garanti sammtidigt. Bara den vanliga 19000 mila servicen skulle gå på 5800:- på Volvo.

Nej det är inte billigt men det är en härlig bil ändå...

MVH

Gregor
av Totte_T6

har fortfarande lite mussljud bakifrån vilket jag inte blir klok på. Låter som en obalanserad däck för det låter mest mellan 90 - 130 men sammtidigt hör man nåt dovt ljud när man svänger till höger. Och jag tror att ljudet kommer bakifrån.

Så lite smått iriterad är man ibland men i övrigt så är det en underbar bil i egentligen.

Eller vad tycker ni som har en S80 T6???

Jag tycker att problemet med dessa bilarna är att även om det är en litet fel som uppstår så har verkstäderna svårt att hitta felen direkt utan man försöker med att byta ut saker kanske helt i onödan och man har ändå felet kvar. Och när man väl hitar felet kanske så är det en löddning tex som nogon skrev tidigare. Istället för att fixa till detta e x så hade Volvo nog bytt hela ABS styrenheten som kostar en hel del pengar om jag har fattat detta rätt. För mycket elektronik tycker jag...

MVH

Gregor
Ang. dovt oljud så är en trolig orsak hjullager...har bytt ut båda främre
hjullagren nu vid 17500k mil, det är väl inget att gnälla om då det är
slitage delar....hoppas att de nya håller minst 17k till !

Din kommentar ang.verkstäder så är det verkligen svårt veta om dom
bara byter ut grejor på måfå, gäller att ha tur med att få en service kille/tjej som verkligen kan din bil utan o innan och har erfarenhet.

Annars kan det bli fan så dyrt....
av Totte_T6

Måste jag verkligen åka till verkstaden för att kolla upp detta?
Om det är nåt fel då borde det väl fortfarande vara nåt meddelande i färrdatorn eller är jag helt fel på det?

Vad tycker Ni? Ska jag in med den eller vänta tills jag får upp meddelandet igen. Det kan vara ett tillfälligt fel också på själva färrdatorn eller hur... typ när datorn får fnatt och hänger sig....

Nej det är inte billigt men det är en härlig bil ändå...

MVH

Gregor
Skulle själv vänta tills det börjar bli irriterande nog, åkte själv in
med min bil med larmet aktivt och kolla direkt med Mekonomens
utrustning.
Jodå det var ett allmänt larm om CAN-nätverket, men så mycket mer
info fick jag inte :-/
Men som sagt några månader senare så började mitt "flipperspel" med
larmer, som visade sig vara den berömda ABS modulen.

Lite väl mycket undermåliga konstruktioner på elektroniken på dagens
bilar, dumsnålhet som gnager på "kvalitetsryktet" i det långa loppet :-(

Men en härlig bil är T6'an trots allt :-)
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?