Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startade just min S60 2.4 170hk -01 som gått perfekt under hela året jag haft den, hade kört ca 10 mil hittills idag innan jag stannade till under en kvart. Bilen har gått drygt 8000 mil.

Nu varvade motorn upp till ca 2500-3000 varv på tomgång, pendlade upp och ner ett tag innan den stabiliserade sig på 2500 rpm.

Stannade och startade igen, fick då orange varningstriangel och felmeddelande "motorsystem serv. omgående". Motorn känns orkeslös, man kommer inte upp i över 70 km/h på 4:ans växel. Det känns som om motorn drar själv, släpper man gaspedalen så fortsätter accelerationen ungefär som om farthållaren är på.

Motorn skakar ganska friskt vid tomgång, och det kommer ett pulserande ljud ur avgassystemet som om den bara går på tre cylindrar eller nåt.

Har stängt av och startat om flera gånger men felet kvarstår. Vad kan detta vara? Antar att jag måste ta den till verkstad snarast, typiskt nog är det helg...

Eftersom det är orange triangel verkar det inte vara livsfara för bilen, kan jag köra den till verkstad utan risk för totalhaveri?

Hjälp tack!

Hans J
Användarvisningsbild
av hj
Del 2... startade just bilen nu på morgonen och nu var den helt normal, bortsett från felmeddelandet som fortfarande stod kvar. Varvtalet och tomgången var som vanligt, jag körde en kort tur runt parkeringen och motorn svarade som den brukar.

Kan det vara gasspjället som bråkar?
av Teemu
har haft liknande bekymmer till och från några gånger med våran V70 -01 och mina mistankar går också till spjället. Fast felmeddelandet vi fått stod det "emissioner service erfordras" eller något sådant. Men är samma symptom - startar knappt ibland och har ingen som helst ork dom gångerna. Petar man bara till gasen så dör motorn nästan...

//Teemu
Användarvisningsbild
av hj
Är det riskfritt att köra med den om den verkar gå normalt fast man har felmeddelandet? Verkstaden öppnar ju inte förrän i morgon...
Användarvisningsbild
av hj
Jaha, lämnade den på Upplands Motor i Märsta i morse och fick nu reda på analysresultatet - gasspjället...
Användarvisningsbild
av greeeken
Frågan är .Står Volvo för detta
Har för mig at tman läste här på forumet att de gjorde det för bilar som gått runt 8000 mil, stämmer det?

vad kostar kalaset?
Användarvisningsbild
av hj
Spjällhuset utbytt, felkoder ECM-980F och ECM-903F. De bytte även elkylfläkten som Volvo gick ut med direktiv om förra året, samt uppgraderade programvaran i bilen.

Allt detta kostade mig inte en enda krona! Volvo står för allt, min bil har gått 8070 mil och är dessutom importerad från Tyskland så jag var beredd på paragrafrytteri, men jag blev väldigt glatt överraskad. All heder till Upplands Motor i Märsta för snabb och vänlig service!

Nu går min bil mycket bättre, det känns att mjukvaran uppdaterats.
av Walle
Det va jag som postade tidigare inlägg om gasspjäll och service hos upplands motor i märsta! All heder till dom som sagt. Oerhört tillmötesgående och jag fick mitt gaspjäll och elfläkt utbytt gratis.
Dessutom är dom billigare än bilia på service också :P
Och min bil va inne på 14000 mila :roll:
Min bil kändes också bättre efter mjukvaruuppdateringen.
/Walle
Användarvisningsbild
av hj
Ja, jag ska göra 8000-milservice hos dem inom kort och det var billigare än jag trodde, runt 2800 spänn!

Bilen var en fröjd att köra före uppdateringen, men nu känns den helt fantastisk! Svarar snabbare och går mjukare. Svår att skiljas från när man lämnar den på parkeringen... :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
Vart finns dessa guldgossar?

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]