Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Imorgon så har jag lovat att åka & starta en annan bil med hjälp av startkablar. Men, behöver veta exakt hur jag går till väga iom att batteriet inte sitter under motorhuven. Det finns 3 st skruvhuvuden på vänster & höger sida.....har det någon betydelse vilken sida (eller vilket skruvhuvud) jag fäster startkabeln vid :oops: (skäms ju att fråga men vad f-n gör man :) )
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Tackar Brainded !

Lite konfunderad är jag trots allt, har gjort detta en gång innan & vill minnas att jag bestämt använde ett av dessa 3 skruvhuvuden. Tror inte att jag plockade bort någon plastlucka.....

Jaja, jag får pröva det som fungerar imorgon.

Krya på dig Brainded !
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Då var det gjort, när jag kom dit så visade det sig att de startkablar som fanns på plats var sönder.....så, åkte bort till Jula i Sisjön & köpte deras startkablar för 149kr..... Vilken skillnad! Så ska startkablar se ut, gjorda i koppar (både kablarna i sig & själva käftarna). Käftarna är tillräckligt stora för att kunna greppa ordentligt. De har oxå en säkring....vad den nu är bra för.

De där 3 skruvarna jag undrade över var naturligtvis jord & användes till detta.

nedan en bild på V70n som hjälper en Civic & på de föredömliga startkablarna

Bild

Tack igen Brainded!

PS. Verkar som jag fått samma skit som dig..... ont i halsen, feber, hosta & allmänt snörvlig :(
Användarvisningsbild
av Brainy
V70BiFuel03 skrev: Krya på dig Brainded !
Tack så mycket! Sambon ställde in min laptop i sovrummet imorse innan hon gick så idag har jag den ståendes på magen och kan sysselsätta mig med någonting annat än tv'n. Ledbrutenheten och febertoppar som fortfarande är på en bit över 40grader gör att jag inte tar mig upp och sätter mig vid datorn särskilt enkelt. Så då är det tur att jag har trådlöst internet och ett eminent forum att fördriva tid på ;)

V70BiFuel03 skrev:Då var det gjort, när jag kom dit så visade det sig att de startkablar som fanns på plats var sönder.....så, åkte bort till Jula i Sisjön & köpte deras startkablar för 149kr..... Vilken skillnad! Så ska startkablar se ut, gjorda i koppar (både kablarna i sig & själva käftarna). Käftarna är tillräckligt stora för att kunna greppa ordentligt. De har oxå en säkring....vad den nu är bra för.

De där 3 skruvarna jag undrade över var naturligtvis jord & användes till detta.

nedan en bild på V70n som hjälper en Civic & på de föredömliga startkablarna

Bild

Tack igen Brainded!

PS. Verkar som jag fått samma skit som dig..... ont i halsen, feber, hosta & allmänt snörvlig :(
Skönt att det löste sig!

Det där kallar jag startkablar! :shock: Hur långa är dom? Ser ut som något jag måste inhandla nästa gång jag passerar ett julavaruhus.

Jag gissar på att säkringen är till för att utlösa om du kopplar kablarna fel för att undvika kortis i batteriet / bilens elsystem.

Är faktiskt inte med på vilka skruvar du menar men jorden kan du ju i princip ta vart som helst, blocket fungerar även om min personliga favorit är bulten till övre fjäderbensfästet.

Jag hoppas verkligen att du inte åkt på samma som mig utan att det går över snarast för det här är verkligen inte roligt! Krya på dig :!:

Ps. Använder du biltemas flatblades eller har du bytt torkararmar? Ds.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Bild

På bilden ovan så ser du de röda handtagen på pluspolen & de svarta på en av de tre st jord skruvar som sitter på varje sida om motorn (kompisen tipsade mig om dessa 3st skruvar &det funkade ju).
Startkablarna är nog lika långa som vanliga kablar.

Aha, då förstår jag syftet med säkringen (den svarta dosan som syns utefter startkablarna).

Det är Biltemas flatblades (satt på då jag köpte bilen)....de fungerar bra hittills men jag funderar på att försöka få tag på 05áns riktiga armar & flatblades.

Mvh

Patric
av johlin
Jag fick lära mig att det är förenat med livsfara att sätta kablarna så där nära varandra då strömmen kan hoppa mellan + och -.
Min volvohandlare sa att svart skall sitta i motorblockets fäste (öglan där man kan fästa en kedja om man vill hissa upp den.) eller någon annanstans, bara det inte ligger i närheten av +.
Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta..
Användarvisningsbild
av Funk
Jag fick lära mig att det är förenat med livsfara att sätta kablarna så där nära varandra då strömmen kan hoppa mellan + och -.
Min volvohandlare sa att svart skall sitta i motorblockets fäste (öglan där man kan fästa en kedja om man vill hissa upp den.) eller någon annanstans, bara det inte ligger i närheten av +.
Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta..
:lol: Du behöver inte oroa dig... Enda anledningen till att man skall försöka använda motorblocket eller annan del är att man inte skall få risk för gnistbildning i närheten av batteriet. Eftersom batteriet avger explosiva gaser under laddning... Fast på våra bilar så sitter ju inte batteriet under huven alls så problemet kan inte uppstå..

Jag tycker personligen att dessa gamla regler skapar problem, om man leder 500A genom fel delar av motorn så kan elektroniska komponenter definitiv gå sönder, så att jorda i karossen är alltid att föredra..

/Thomas
av Kena
Så här är det: det tomma batteriet ger ifrån sej vätgas när det laddas, alltså sätter man inte minuskabeln på polen på det tomma batteriet utan någon annanstans. När man sedan tar loss kablarna tar man loss från det fulladdade batteriet först, så får man gnistan där och inte vid det tomma batteriet.
Min kusin gjorde inte det, han rör aldrig mer ett par batterikablar.
Användarvisningsbild
av Brainy
Kena skrev:Så här är det: det tomma batteriet ger ifrån sej vätgas när det laddas, alltså sätter man inte minuskabeln på polen på det tomma batteriet utan någon annanstans. När man sedan tar loss kablarna tar man loss från det fulladdade batteriet först, så får man gnistan där och inte vid det tomma batteriet.
Min kusin gjorde inte det, han rör aldrig mer ett par batterikablar.
Exakt, och det reagerade jag på när jag kikade på fotot här ovan. Kika hur han kopplat minuskabeln på hondan ;)

Var en kille på jobbet som behövde ringa lastbilsassistansen för att lastbilen dog. Vi kan säga att han var rätt glad att han satt kvar i bilen när assistanskillen försökte koppla starthjälpen och det började regna syra och andra batterirester över bilen :P

mvh
Anders
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]