Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gregor
Hej!

Nu har jag läst lite här på forumet om glykol till Volvo och ny blir jag lite snurrig. Jag vet att man INTE får blanda grönt med blått o sv.

Sedan så fick jag ett svar på min fråga om det var rätt med röd glykol i min bil. S80 T6 frånn 99.

Den röda skulle vara en longlife vätska vad det nu innebär.

Sedan så läser jag att någon har varit inne på volvo och sagt att han hade röd glykol i sin bil och där rekomendera man att den skulle bytas mot grönt för det är vad Volvo rekomenderar.

Då är min fråga:

Kan jag ha röd glykokol i bilen???
Den är bytt vid den sotra servicen eftersom då bytte man även remmen samt vatten pumpen därför utgår jag ifrån att det är då den har blivit bytt sist. Sen dess har bilen rullar knappt 3000 mil på 18 månader. Hur ofta byter man detta i egentligen?
Är lite orolig över detta.

MVH

Gregor
Användarvisningsbild
av Lilja
Man ska inte blanda olika glykoler, dock har jag sett många som gjort det utan problem men dom säger ändå att man inte ska det så.
Om man ska göra ett riktigt glykolbyte för att byta alltså till en annan sorts glykol ska man spola ur systemet med vatten och köra den varm på rent vatten 2-3 gånger innan man kan köra på den andra glykolen.

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]