Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Okej jag är ingen direkt expert på stolar så tänkte fråga om någon har haft liknande problem.
Det är såhär att jag har elmanövrerad förarstol och ända sedan jag fick bilen har jag retat mig på att nackstödet är alldeles för långt bak vilket gör att man inte kan luta huvet tillbaka när man kör långa sträckor utan att få en väldigt konstig ställning. Det hjälper inte heller att räta upp stolen mer för kudden vid skulderbladen går så pass långt ut att det är där den trycker tillbaka ryggen känns det som. Finns ju en ratt där man kan ställa in hårdheten just där men även om jag har det på mjukaste är det ändå för mycket.
Till saken hör att jag kört min pappas S60 med exakt likadana stolar fast utan elmanövrering och där finns inte det problemet. Har också haft en S60 hyrbil fast en 07a där jag inte heller hade det problemet.

Finns det något sätt att justera nackstödet? Har inte hittat något. Är väldigt tacksam för svar då det börjar bli ytterst irriterande.
Användarvisningsbild
av eiskall
Jag har detta problem i min S60. Jag är 1.90 lång.
Användarvisningsbild
av Lilja
eiskall skrev:Jag har detta problem i min S60. Jag är 1.90 lång.
Grejen är att jag bara är 174 så tror inte det har med längden att göra :lol:
Användarvisningsbild
av eiskall
Lilja skrev:
eiskall skrev:Jag har detta problem i min S60. Jag är 1.90 lång.
Grejen är att jag bara är 174 så tror inte det har med längden att göra :lol:
Så är det nog, men jag förstår vad du menar. När jag vilar huvudet på nackstödet tittar precis i kanten mellan vindruta och tak.
av aTommyC
Har ikke merket dette selv, men generelt sett er jo ikke nakkestøttene en hodepute, og neppe beregnet til å hvile hodet på. Derimot skal den fange opp hodet ved påkjørsel... Jeg er redd dette kan komme i konflikt med behov for "riktig" posisjon ift hodehvilerfunksjon. :)
Användarvisningsbild
av Lilja
aTommyC skrev:Har ikke merket dette selv, men generelt sett er jo ikke nakkestøttene en hodepute, og neppe beregnet til å hvile hodet på. Derimot skal den fange opp hodet ved påkjørsel... Jeg er redd dette kan komme i konflikt med behov for "riktig" posisjon ift hodehvilerfunksjon. :)
Mjo men eftersom inte alla bilar är så så måste det ju vara något mysko
Användarvisningsbild
av Brainy
Brukar hjälpa att minska lutningen på ryggstödet.

mvh
Anders
av Marbas
Nackstöden går väl inte att justera. Pratade med en volvosäljare om detta, och han menade att det var bättre att ha ett fast nackstöd som passar (låt oss säga) 90% av bilförarna, än ett justerbart som kanske endast 5% av bilförarna justerar så det är korrekt inställt.

Har själv inget problem med nackstödet, men har ju inte krockat ännu (det är ju då det kommer till användning).
Användarvisningsbild
av Brainy
Marbas skrev:Nackstöden går väl inte att justera. Pratade med en volvosäljare om detta, och han menade att det var bättre att ha ett fast nackstöd som passar (låt oss säga) 90% av bilförarna, än ett justerbart som kanske endast 5% av bilförarna justerar så det är korrekt inställt.

Har själv inget problem med nackstödet, men har ju inte krockat ännu (det är ju då det kommer till användning).
Det stämmer och så har ju volvo gjort sen urminnes tider och nu har fler tillverkare börjat även de, t.ex. VW.

Som jag skrev tidigare, för mig brukar det bli bättre om jag lutar fram ryggstödet och istället tiltar stolen lite.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Lilja
Brainded skrev:
Marbas skrev:Nackstöden går väl inte att justera. Pratade med en volvosäljare om detta, och han menade att det var bättre att ha ett fast nackstöd som passar (låt oss säga) 90% av bilförarna, än ett justerbart som kanske endast 5% av bilförarna justerar så det är korrekt inställt.

Det stämmer och så har ju volvo gjort sen urminnes tider och nu har fler tillverkare börjat även de, t.ex. VW.

Som jag skrev tidigare, för mig brukar det bli bättre om jag lutar fram ryggstödet och istället tiltar stolen lite.

mvh
Anders
Jupp men det spelar ingen roll om ryggstödet så är i 90 graders vinkel för man får ändå luta huvet bakåt så man typ ser taket. Som sagt alla andra S60, V70 etc har inte varit så, dessutom är passagerarstolen inte så heller, den kan jag luta mig tillbaka och lägga huvet på nackstödet utan problem. Men jag tror inte nackstödet i sig är problemet utan snarare övre delen av stolen, för skuldrorna etc. Den putar ut för mycket vilket gör att man kommer för långt ifrån med nacken. Kan inte vara så himla bra i en krock det där heller för den delen.
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]