Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, är nybliven ägare till en Volvo V70 classic 08. En stor investering för en knegande trebarnfarsa. Denna bil har jag tänkt behålla under många år framöver, kanske så länge som 10-12 år. Nu är frågan skall jag då anlita ngn typ permashine, dilatec för lacken och kanske dinitrol eller vad det nu heter beträffande rostskydd? Man vill ju att det skall hålla så länge som möjligt. Jag vet att lackgarantin inte gäller om man behandlar själv men ändå verkar många göra det, dessutom skall väl både lack och rostskydd på så fort som möjligt? Bilen har bara rullat 70 mil ännu.

SKall jag rost och lackbehandla eller inte, tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Funk
Rostskyddsbehandla skall du inte göra, i alla fall inte än..
Volvos rostskydd är mycket bra på V70, men om du vill kan du ju efter 5-6 år göra en behandling...

/Thomas
av gonilvolvo
Jag har lackskyddsbehandlat bilen och gjorde det när bilen gått 20 mil.
Tror att det kommer att behålla lacken i ett bättrre skick och göra det lättare att tvätta bilen speciellt på vintern.
Användarvisningsbild
av forbo
Jag lämnade in min bil på en lackförsegling (Lahega Toughguard) ett par veckor efter jag fick den.

Tjärfläckar och annan smuts lossnar utan problem med avfettning.

På min 940 som jag vaxar själv med Turtle Wax kan jag få gnugga lite innan det försvinner.

Ska bli spännande och kika hur lättvättad den blir i vinter :)

//Fredrik
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]