Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I morse när jag startade bilen stod det: Bromsassistans. Service erfodras. och varningstriangeln lyste. Vad menas detta med? Måste jag ta bilen direkt till service eller kan jag köra ett tag till? Jag tycker bilens bromsar är bra, har inte haft några problem med det.

Bilen har nu gått 9500 mil och det är ju dags för 10000 mil-service. Är det kanske lika bra att göra 10000 milservive och bromsarna på en gång fast bilen bara gått 9500mil??

Jag har något glapp i framvagnen som också skall åtgärdas samt att stabileseringstagen bak skall bytas (stabliseringsstagen har jag tänkt fixa själv.
Har ni något bra tips på en bra verkstad i Göteborgsområdet som man kan fixa Bromsar och glapp?? Eller kanske allt bromsar glapp och service??

Tack på förhand /VolvoXC90 -03. 2,5
av jbl
Jag skulle lämna in den och ta allt på en gång. Du har en felkod lagrad och jag skulle tro att trots du tycker att bilen bromsar bra så kan du ha t.ex abs, dstc satt ur spel. Just pga att den varnar.

Var i Göteborg man lämnar bilen vet jag inte tyvärr.
av VolvoXC90
Nu blir jag ännu mer konfunderad, när jag skulle köra hem bilen i natt så hade varningen slocknat (fanns inte heller under meddelande), skall jag inte bry mig om det då? eller ligger det fortfarande som en felkod??
Betyder detta att jag bara kan köra och tuta som inget hänt?

Tar gärna emot tips på verkstad i Göteborg med omnejd.

MVH/
Användarvisningsbild
av Degnell
Jag fick samma meddelande efter att ha kört på grusväg. Provade att bromsa och bromsarna tvärnöp och abs-bromsarna var ur funktion. Stängde av bilen och startade, meddelandet var kvar. Stängde av bilen, hoppade ur och låste, varpå jag låste upp o hoppade in och startade bilen. Meddelandet var då borta och jag har inte fått det nå mer sedan dess. Vet inte om en direktträff med en sten på någon givare av något slag kan spela det elektroniska ett spratt, men om du provar och kör några dagar till utan att larmet återkommer borde det inte vara något att bry sig om.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!