Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kurregus
Jag beställde 15" fälgar med 195/65 till vår nya v70. När den levererades i förra veckan satt det ändå 16" 205/55 på bilen. Det var väl ingen större skada skedd och bilfirman bytte hjulen nästa dag. Jag fick i alla fall tillfälle att prova två olika hjuldimensioner på samma bil och jag blev förvånad över att skillnaden var så stor. Mycket bekvämare med de mindre fälgarna och de tjockare däcken.

Skälen till att jag ville ha 15" var att jag tycker att det ser mer sobert och mindre vulgärt ut jämfört med 16" eller ännu större, att framfarten borde bli mindre stötig samt att framtida däcksbyten blir billigare.

Finns det egentligen några fördelar med dedär stora och breda fälgarna på en vanlig V70?
Användarvisningsbild
av Degnell
Förutom att väghållningen blir bättre(och stötigare) och att bilen ser mycket sportigare och snyggare ut så finns det väl inga större fördelar, men dom fördelarna väger i vart fall för mej tyngre än de som du radade upp:) Till viss del beror det väl på ungdomligt oförstånd, men lägger gärna mycket pengar på stora fälgar då jag anser att byta fälgar är det absolut efektivaste sättet att förhöja utseendet på bilen! :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu tycker jag 16" är smått. Men lägre och bredare däck ger bättre väghållning, bilen kränger mindre när du svänger och ger bättre styrrespons. Men nackdelen är att däcken är lite dyrare däck sen som du säger så går bilen mjukare på högre profil .

En annan fråga? Har du alu eller plåt fälgar? 15" borde vara billigare fick du avdrag på bilens pris?? genom att du valde 15" mot 16" som är standard kan jag tro :roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
Degnell skrev:Förutom att väghållningen blir bättre(och stötigare) och att bilen ser mycket sportigare och snyggare ut så finns det väl inga större fördelar, men dom fördelarna väger i vart fall för mej tyngre än de som du radade upp:) Till viss del beror det väl på ungdomligt oförstånd, men lägger gärna mycket pengar på stora fälgar då jag anser att byta fälgar är det absolut efektivaste sättet att förhöja utseendet på bilen! :D
:oops: Du hannt visst före . Ungdomligt oförstånd med stora hjul tycker jag inte det är då många "äldre" är lika måna om stora snygga hjul.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Undrar om inte 15" ger bättre väghållning ibland på våra ibland usla vägar. Det är lite roligt att många hävdar att större fälgar per automatik ger bättre väghållning och sen köper dom billigaste kinadäcken för man har inte råd med rediga däck till sina 19" ...
Användarvisningsbild
av kurregus
grammse skrev:Nu tycker jag 16" är smått. Men lägre och bredare däck ger bättre väghållning, bilen kränger mindre när du svänger och ger bättre styrrespons. Men nackdelen är att däcken är lite dyrare däck sen som du säger så går bilen mjukare på högre profil .

En annan fråga? Har du alu eller plåt fälgar? 15" borde vara billigare fick du avdrag på bilens pris?? genom att du valde 15" mot 16" som är standard kan jag tro :roll:
Det är aluminiumfälgar. Musca heter de visst och jag gissar att de är billigare än 16"-fälgarna, men det tycker jag spelar mindre roll.
Användarvisningsbild
av Nexus
kurregus skrev:
grammse skrev:Nu tycker jag 16" är smått. Men lägre och bredare däck ger bättre väghållning, bilen kränger mindre när du svänger och ger bättre styrrespons. Men nackdelen är att däcken är lite dyrare däck sen som du säger så går bilen mjukare på högre profil .

Det är aluminiumfälgar. Musca heter de visst och jag gissar att de är billigare än 16"-fälgarna, men det tycker jag spelar mindre roll.
Helt rätt :D bara du är nöjd så är priset ju oväsentligt. För att få samma rullomkretts på hjulen så blir det lägre däckprofil ju större fälgar man väljer.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ericsson skrev:Det är lite roligt att många hävdar att större fälgar per automatik ger bättre väghållning och sen köper dom billigaste kinadäcken för man har inte råd med rediga däck till sina 19" ...
Jo det har du en poäng i. Jag köper då hellre 17"eller"18 tum med kvalitetsdäck mot att glassa med 19" eller större och inte ha råd med riktiga däck :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
Ericsson skrev:Undrar om inte 15" ger bättre väghållning ibland på våra ibland usla vägar. Det är lite roligt att många hävdar att större fälgar per automatik ger bättre väghållning och sen köper dom billigaste kinadäcken för man har inte råd med rediga däck till sina 19" ...

Bredare fälgar ger bättre väghållning inte större fälgar
Det är stor skillnad.
Användarvisningsbild
av Nexus
greeeken skrev:
Ericsson skrev:Undrar om inte 15" ger bättre väghållning ibland på våra ibland usla vägar. Det är lite roligt att många hävdar att större fälgar per automatik ger bättre väghållning och sen köper dom billigaste kinadäcken för man har inte råd med rediga däck till sina 19" ...

Bredare fälgar ger bättre väghållning inte större fälgar
Det är stor skillnad.
Njaaaa lägre profil på däcken ger bättre väghållning och rätt däcksbredd i förhållande till fälgens bredd. Tyskstuk gör det sämre då däcket tvingas ihop "under" fälgen. eller hur jag ska beskriva det :oops: 30 profil på 15" fälgar och en V70 skulle se kul ut även om det nu inte var det vi prata om :wink:
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]