Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Har problem med att säkringen går sönder till spolarpumpen.

Har även problem med vänster strålkastartorkare (strulat ett tag)
(stannar på mitten eller går inte alls)

Är det så att strålkastartorkaren går på samma säkring och att det inte är spolarpumpen som strular utan strålkastartorkarmotorn?

Om det är strålkastarmotorn vad gör man då?
Byter? går det att laga?
Behöver man riva ned stötfångare fram för att komma åt?

Tipps?

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Funk
Det är torkarmotorn som ställer till det...dom ligger på samma säkring.
Det är bara att byta, eller demontera dem. Besiktningen kontrollerar dem inte längre så om man inte absolut måste ha dem så kan man antingen koppla ur dem eller demontera dem.

Du behöver demontera stötfångare och lykta för att komma åt den, och kostnaden för en ny ligger runt 1500:-

/Thomas
av aTommyC
Hadde liknende problem på V70 '99. Antar det sitter Bosch-motor på tørkeren, og da vil jeg tro at du har samme symptomer som jeg hadde - men ingen garanti.

Det som skjedde var at fettet fra tannhjulene i motormodulen hadde rent inn i børstene på selve motoren. Dette ga en høy belastning på sikringskursen, men i mitt tilfelle holdt sikringen. Derimot sørget termosikringen i motormodulen for at tørkerbladet stoppet midt på glasset. Når jeg stoppet bilen og slo av tenningen ble termosikringen kald, og ved oppstart igjen gikk tørkerbladet litt lengre, til termoen ble varm igjen.

For å fikse dette demonterte jeg motormodulen, og fjernet termosikringen. Koblet deretter 12V direkte på motoren. Mye røyk og gnist, men resultatet ble at jeg brant børstene rene for fett. Dermed fungerte systemet igjen, og jeg satte termosikringen tilbake.

Men problemet gjentok seg noen ganger, og jeg ble rimelig lei av å demontere fronten på bilen. Derfor lagde jeg et lite hull i boksen til motormodulen, og la ut en ledning koblet til +-polen på motoren. Når så fettet la seg i børstene igjen, var det bare å koble +-ledningen til 12V. Etterhvert forsvant alt uønsket fett fra motoren, og systemet fungerte som det skulle.

:)
av matzen10
Japp, som Funk säger..Har samma problem för närvarande och bytte först spolarpumpen för 516:- men det blev ju inget bättre. Var till Volvoverkstaden som kollade och fick fram att de ligger på samma säkring. Har köpt nya torkarmotorer och ska byta inom kort.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av eiskall
Jag har två torkarmotorer liggande. Suttit på en S60. PMa om du är intresserad.

Mvh
Alex

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]