Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lp75
Hej,
När jag släpper gasen så tar det en liten stund(0,5-1s ?) innan varvtalet sjunker.
Detta märks mest när man drar på rejält och skall växla snabbt...varvtalet höjs då man frikopplar och släpper gasen i princip samtidigt.
Är denna fördröjning normal...?
V70XC -01
Användarvisningsbild
av greeeken
Vad jag vet så är det så.
Det är så på alla våra 5 s60 samt min egen.
av lp75
greeeken skrev:Vad jag vet så är det så.
Det är så på alla våra 5 s60 samt min egen.
Tack, då kan jag sluta fundera på det :)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har en tråd inom samma ämne (som flippat ur en aning)... vore intressant att veta om någon upplever liknande problem.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=22355

Upplever att den tvärtom tar lite tid att reagera och börja varva när man trycker på gasen. Hinner stampa ner gasen och ta bort foten innan motorn ens börjat reagera.
av JK24T
Normalt på en -01;a, 02 och uppåt är lite bättre men kunde varit mycket bättre !
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Yepp..grymt seg fördröjning på nästan alla Volvo automatbilar! Talade med chefssäljaren på Volvo förut "nej, det är ingen fördröjning, det är bara antisladdsystemet som sätter in".

Skulle inte tro det.

Manuella bilar är distinkta. Och särskilt R-modellen i advanced läge.

Det sägs att man kan få något snabbare respons genom att uppdatera mjukvaran, byta filter och lite annat.

Livsfarligt när man kommer i en kurva och får sladd med fyrhjulsdrift och ska gasa sig ur..då ligger man i diket innan bilen ens reagerat på gasen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
"Fördröjningen" ska vara där och är inget annat än något som är inprogrammerat i datorn på nyare volvo med flit.

Nu pratar jag inte turbolag utan de millisekunder det tar innan man duttat på gasen och det sedan händer något.

Det har med avgasreningen att göra, busekelt att programmera motorn "rapp" men då riskerar man att det kommer korta puffar som inte är helt rena av avgaser vi snabba pådrag.

GAsen styrs ju av datorn. Nu ökar man luft/bränsle/gaspådrag lite mjukt så att avgasreningen hinner med även om du stampar till snabbt på gasen.

Det har en volvotekniker sagt till mig i alla fall.
av poan
På min S80 2,9 finns en kännbar eftersläpning på gaspedalen då TC är inkopplat. Då TC är urkopplat blir responsen mycket mer direkt ock på gränsen till obehaglig.
P-O
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tack VolvoB20 och alla andra för era intressanta inlägg!
Nu har jag en manuell låda, men det är väl samma som gäller där med avgasreningen i så fall.
av Kena
Rengjort gasspjället? rekommenderar jag ivf. alla som tycker bilen verkar mysko
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]