Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nasdaq
Den 14 september lämnade jag in min Volvo V70 D5 -05 till Bilias verkstad på Globen för att montera in tidur och få mjukvaran installerad, härligt tänkte jag, nu slipper jag en vinter till med kallstarter.
Blåst på konfekten kan man kanske kalla det :evil: .
Samma dag jag hämtade bilen så var jag ju tvungen att testa värmaren, då funkade den :D , men det var nog första och sista gången.
När första köldknäppen kom i oktober tänkte man -härligt att få sätta sig i en varm bil ??!!, den var lika jä.la kall som förra vintern.
Jag har läst en del inlägg på forumet om dieselvärmare, det verkar vara en djungel med fel.
Har nu fått en tid på samma verkstad den 2 november, och nu undrar jag, vad ska jag tänka på i kontakten med volvomekanikern ? Man hoppas ju på nå´t sätt att detta ska gå på garantin dom lämnar, men det kan jag nog se mig i det blå efter !!!!!!!!
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Nasdaq skrev:Den 14 september lämnade jag in min Volvo V70 D5 -05 till Bilias verkstad på Globen för att montera in tidur och få mjukvaran installerad, härligt tänkte jag, nu slipper jag en vinter till med kallstarter.
Samma dag jag hämtade bilen så var jag ju tvungen att testa värmaren, då funkade den :D , men det var nog första och sista gången.
När första köldknäppen kom i oktober tänkte man -härligt att få sätta sig i en varm bil ??!!, den var lika jä.la kall som förra vintern.
Jag har läst en del inlägg på forumet om dieselvärmare, det verkar vara en djungel med fel.
Har nu fått en tid på samma verkstad den 2 november, och nu undrar jag, vad ska jag tänka på i kontakten med volvomekanikern ? Man hoppas ju på nå´t sätt att detta ska gå på garantin dom lämnar, men det kan jag nog se mig i det blå efter !!!!!!!!

Jag pratade med en kollega idag. Han har kört över 20.000 mil med sin Volvo V70 D5 2004. Han bor i Norrland och använder sin dieselvärmare regelbundet och är mycket nöjd.

Jag frågade honom hur ofta han servar den, och hur ofta han haft problem med den. "Har aldrig varit något problem, har aldrig servat!" svarade han.

Visserligen ryker det fruktansvärt när den går igång, ibland mer och ibland mindre. Men det gör honom inget säger han. Det har rykt så i ett par år nu säger han.

När jag talar med taxichaufförer så menar de dock på att dessa värmare brukar hålla max ett eller två år. Problemet är att värmaren (inte den som du startar själv, utan den automatiska som går igång alltid när det är under 7 grader varmt) startar varje gång du ska åka korta sträckor. Då hinner den gå igång ordentligt och lågan sotar. Vilket gör att värmaren sotar igen och flammskyddet löser ut eller delar brinner upp efter ett tag.

Därför rekommenderar vissa verkstäder att man programmerar bort autostarten på Dieselvärmaren. Då får du starta den själv vid behov istället (något som jag vet har varit efterfrågat här på forumet!). Värmaren startas genom att du trycker in direktstartknappen när motorn är igång.

Vissa hävdar att det bästa för värmaren är att köra den ofta och även under sommarhalvåret. Det kan stämma på min kollega som kör sin regelbundet och trots 20.000 mil så fungerar den fortfarande (även om det är en 2004).

Sommarhalvåret kan det dock vara svårt att få igång värmaren eftersom den bara startar när det är under 7 grader (om jag läst instruktionsboken rätt). Dvs, det kommer inte vara möjligt att få igång den om det är över 7 grader vilket det ju oftast är under sommaren.

Bästa lösningen torde således vara att köra motorvärmare och stänga av autostarten, samt vid behov köra igång värmaren manuellt med direktstarten (när det är extremt kallt och motorn inte orkar få upp värmen själv).

Har själv kört utan nu i några månader med temperaturer mellan minus 5 grader och plus 5 och det fungerar riktigt bra. Motorn kommer upp i värme som den ska utan värmaren.

Att köpa en ny kostar cirka 10.000 (enl. uppgift från Volvo). Då kan det löna sig att reparera och se över den för någon tusenlapp årligen eller vartannat år.

Löser säkerhetsspärren in - så att den inte startas - så kan det bero på att flammskyd eller annat pajjat...en repartion av detta kan gå på mellan 2.000 och 4.000 kr uppskattningsvis.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Barkbiten skrev:Därför rekommenderar vissa verkstäder att man programmerar bort autostarten på Dieselvärmaren. Då får du starta den själv vid behov istället (något som jag vet har varit efterfrågat här på forumet!). Värmaren startas genom att du trycker in direktstartknappen när motorn är igång.
Fan!!!! varför måste man välja mellan pest och kolera så fort det är något automatiskt på Volvon....

Jag vill kunna stänga av autostarten på värmaren när jag tex bara ska flytta bilen på garageuppfarten, eller när man startar i garaget och inte vill fylla upp hela graget med dieselrök..... (motorn ger ju noll rök med kat och filter, värmaren däremot.....)

Verkar ju skit att behöva programmera bort helt. Varför finns det inte en knapp med 3 lägen (Av, Aut, På) hur svårt kan det vara ?????

Samma sak med ljuset på bilen, varför finns inte 3 lägen (Av, Aut, På), hur svårt kan det vara????
av olson
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev:Därför rekommenderar vissa verkstäder att man programmerar bort autostarten på Dieselvärmaren. Då får du starta den själv vid behov istället (något som jag vet har varit efterfrågat här på forumet!). Värmaren startas genom att du trycker in direktstartknappen när motorn är igång.

Verkar ju skit att behöva programmera bort helt. Varför finns det inte en knapp med 3 lägen (Av, Aut, På) hur svårt kan det vara ?????
Så var det på 850, man kan ju undra varför det inte finns nu ?
av LJN
-Någon som vet vad det kostar att programmera bort autostarten på dieselvärmaren på en D5:a? Och vet verkstäderna generellt sett hur man gör?
av Marbas
Barkbiten skrev:Sommarhalvåret kan det dock vara svårt att få igång värmaren eftersom den bara startar när det är under 7 grader (om jag läst instruktionsboken rätt). Dvs, det kommer inte vara möjligt att få igång den om det är över 7 grader vilket det ju oftast är under sommaren.
Värmaren går visst att starta även om det är varmare än 7 grader. Det är bara autostarten (värmaren startar automatiskt när motorn är "för kall") som kräver 7 grader eller kallare. Har ställt in timern på min bil då det varit 15 grader varmt ute och värmaren går/har gått när jag sätter mig i bilen. Går även alldeles utmärkt att starta värmaren manuellt (direktstart) när som hellst...
av Psyko
LJN skrev:-Någon som vet vad det kostar att programmera bort autostarten på dieselvärmaren på en D5:a? Och vet verkstäderna generellt sett hur man gör?

Går inte på V70N, däremot finns funktionen på Nyaste V70
av Psyko
Nasdaq skrev:Den 14 september lämnade jag in min Volvo V70 D5 -05 till Bilias verkstad på Globen för att montera in tidur och få mjukvaran installerad, härligt tänkte jag, nu slipper jag en vinter till med kallstarter.

Vilken garanti ? Den på mjukvaran för timer ?
Hej!
Jag ska hämta min V70 Classic 2.4D i denna vecka. Bilen är som standard utrustad med en bränsledriven värmare. Nu har jag läst i detta forum att dessa värmare är lite krångliga. Därför undrar jag om det är möjligt att även installera en elektrisk värmare och låta den bränsledrivna vila i frid då man vill värma på motorn hemma i garaget.
kurregus skrev:Hej!
Jag ska hämta min V70 Classic 2.4D i denna vecka. Bilen är som standard utrustad med en bränsledriven värmare. Nu har jag läst i detta forum att dessa värmare är lite krångliga. Därför undrar jag om det är möjligt att även installera en elektrisk värmare och låta den bränsledrivna vila i frid då man vill värma på motorn hemma i garaget.
Går alldeles utmärkt! Jag har både och på min kärra (originalmonterat)!

M V H
---> Matz

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]