Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Jag har märkt nu när det börjar bli kallare och AC:n levererar värme att det i princip inte kommer någon varmluft alls ur B-stolparna. Inte ens när motorn är helt varm.

Jag får bra värma från mittkonsolen fram, men betydligt svagare vid A-stolpen. Och vid golvet värmer det bra.

Om jag slår över till kyla kommer det ordentligt med kall luft ur alla munstyckena.

Är det riktigt att det inte skall komma värme från B-stolparna bak, eller kan något vara fel?

Vet inte om det är inbillning, men jag tycker att det tar längre tid innan termostaten öppnar helt än vad den gjort tidigare. Men öppnar gör den, till rätt läge på visaren. Tar kanske bara lite längre tid. Trodde att när en termostat går sönder, så öppnar den väl inte alls?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag får bra värma från mittkonsolen fram, men betydligt svagare vid A-stolpen. Och vid golvet värmer det bra.
För att få snabb värme så ska värmen komma "från" golvet vad jag har sett i instruktionsbok.

Har du provat att manuellt ställa in varifrån det ska blåsa och max värme?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Scania
~Kalle~ skrev: För att få snabb värme så ska värmen komma "från" golvet vad jag har sett i instruktionsbok.

Har du provat att manuellt ställa in varifrån det ska blåsa och max värme?

/Kalle
Om jag ställer både värme och fläkt på max så kommer det lite, men bara lite luft från B-stolpen. Inte alls lika mycket som från mittkonsolen. Dock blåser det bra från golvmunstyckena.

Trodde att det kanske skulle blåsa ungefär lika mycket varmluft från alla stolputtagen och mittkonsolen. För det gör det när jag blåser kallluft.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Humm...

Jag kan prova imorgon hur min bil gör så återkommer jag.

/Kalle
av marcbe
Scania skrev:Om jag ställer både värme och fläkt på max så kommer det lite, men bara lite luft från B-stolpen. Inte alls lika mycket som från mittkonsolen. Dock blåser det bra från golvmunstyckena.

Trodde att det kanske skulle blåsa ungefär lika mycket varmluft från alla stolputtagen och mittkonsolen. För det gör det när jag blåser kallluft.
Om du låter ECC:n välja hur luften skall distribueras i uppvärmning (när det är kallt ute) kommer den lägga mest luft i defrosterutsläpp samt golvutsläpp. Det är mest effektivast så ur uppvärmning- och avimningssynpunkt.

Vid nedkylning (när det är varmt ute) väljer ECC:n istället att lägga i princip all luft till panelmunstyckena i I-brädan. Det ger bäst/effektivast nedkylning av kupen.

B-stolpsmunstyckenas kanaler ligger på samma utgång från klimatanläggningen som panelmunstyckena, så därför kommer det mindre till dem när golv- och defrosterläge är valt.
Prova och välj manuellt läge "Vent" genom att trycka på mitten på "gubben" på klimatpanelen.

B-stolpsutsläppens funktion när det är kallt ute är i huvudsak att riktas mot bakre sidoruta för att avimma denna. Upvärmning för de i baksätet skall i huvudsak komma från golvutsläppen bak (under framstolarna). det skall alltså inte komma lika mycket luft till B-stolpen som i ett panelmunstycke. Därför kan man tycka att det är lite klent blås ur den.

Hoppas det blev lite klarare.
Användarvisningsbild
av Brainy
Scania skrev:Vet inte om det är inbillning, men jag tycker att det tar längre tid innan termostaten öppnar helt än vad den gjort tidigare. Men öppnar gör den, till rätt läge på visaren. Tar kanske bara lite längre tid. Trodde att när en termostat går sönder, så öppnar den väl inte alls?
Har du då räknat in att det börjar bli kallare ute så är det ju inte något värst dyrt att köpa en termostat.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Scania
marcbe, tack för utförlig förklaring!

Så det verkar ju fungera som det skall. Dock skall jag slänga i en ny termostat, som du föreslår Brainded. Kostar ju i princip ingenting...

~Kalle~: Kollade du i morse om det kom någon varmluft från dina B-stolpar?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Scania skrev:~Kalle~: Kollade du i morse om det kom någon varmluft från dina B-stolpar?
Jag har inte varit ute med bilen än, men ska en sväng ikväll så ska jag kolla!

/Kalle
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej igen!

Nu har jag kollat och jag tycker det kommer ganska bra med värme / blåser på bra) i B-stolparna om jag väljer att det ska blåsa "i mitten" på knappen och full värme.
Men det blåser inte lika mycket som det gör med kalluften på sommaren.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Cimmen
Jag hade samma problem fast på kylan men det blev betydligt bättre när jag gjorde en TotalCAN uppdatering, mycket bättre flås i b-stolparna...

min é en -04:a

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]