Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jon
Hallå,

Jag fick ett snabbt felmeddelande utan att själva symbolen tändes där det stod "Kylarvätskenivå låg vänligen stäng av motorn" Så det gjorde jag.

Startade igen men fick inget felmeddelande, tog en kort tur till simmet som då var tvunget att kommas i tid till. Kollade sen motorn och när den var kall så var det mycket riktigt en nivå under min-strecket. Körde hem, ingen lång bit och kollade igen. Den steg inte riktigt upp till min-strecket.

Så....

Var det snålt påfyllt när jag fick min nya bil eller tjyvar den någonstans och släpper ut???

Behöver jag tänka på något speciellt när jag fyller på ny, dvs olika kvaliteter o dylikt. Eller köper man bara kylarvätska för -35 grader???

Tack,

j
Användarvisningsbild
av Lilja
Det ska inte läcka på en helt ny bil. Min bil är 3 år gammal och aldrig behövt fyllas på så. Troligtvis har det läckt någonstans. Om du inte ser att de är blött under huven någonstans kolla på mattorna fram etc.
av Pelle
Du har nybilsgaranti.. Åk in och förklara sakligt ditt problem så lär dom kontrollera och fixa detta. (Och fylla på rätt kylarvätska alldeles gratis)

Jag tycker inte du bör "svära och kräva" i detta läge. Det finns inget som säget att det är läckage än så länge.Låt dem göra en korrekt diagnos först. Skulle det då visa sig vara nåt fel så får man väl höja rösten om de inte lyssnar.
Användarvisningsbild
av Jon
Verkstad på måndag då :)

Inga blöta fläckar har hittats vare sig på mark eller motorrum. Motorn är så ny och fin så, rent estetiskt.

Kollade oljan också, den var så ren att den först inte såg ut som den fanns. Dock fick jag något gråslask när jag först torkade rent oljestickan. Med ren oljesticka sen fick jag bara upp finfin olja.

Kylarvätskan orkar inte riktigt upp till minimum strecket när den är varm, men den syns att den finns i behållaren i alla fall.

Kanske dags för en ny classic-tråd med bara missöden. Så kan alla bli lite oroliga och få massor av punkter de nervöst alltid tittar på :)

Ok, en fråga till då.

På treans växel så blir det ett liten "tap-tap-tap-tap-känsla" i växelspaken. Det förekommer ej på tvåan, fyran eller ettan. Inte heller femman.

Är detta normalt eller ytterligare något???

Tack för snabba svar,

J
av Psyko
Jon skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... adb4b32f5b

Hittade denna, kanske är det något liknande.

Hur mycket kan man svära och kräva ifall det är så på en sprillans bil???

/j
Men HERREGUD...

Det kan ju precis likagärna vara en liten luftficka som gjort att vätskan sjunkit undan en aning. Skillnaden mellan min o max är ju bara någon DL vätska. Skvätt på lite vatten så är hela problemet löst.
Förstår inte varför man alltid måste tro det värsta :shock:
Användarvisningsbild
av Jon
Vore bra om det är luftficka :) Då är det ju inget fel.

Men verkstaden får uttala sig och så får vi ta reda på vad som är el problemo. Kanske kan de slänga med mig en flaska kylarvatten enligt rekommendationer för denna bil så kan jag hålla ett vakande öga.

Bessynnerligt är ju flashen av ett fellmeddelande som visade sig så snabbt att jag fick använda mitt bildminne för att komma ihåg vad som stod. Sen var där inget nytt meddelande, och jag har kört några kilometer utan att något visat sig eller motorn blivit för varm.

/j
av Psyko
Jon skrev:
Bessynnerligt är ju flashen av ett fellmeddelande som visade sig så snabbt att jag fick använda mitt bildminne för att komma ihåg vad som stod. Sen var där inget nytt meddelande, och jag har kört några kilometer utan att något visat sig eller motorn blivit för varm.

/j
Det beror ju på att nivån ligger så nära min att när du tex svängde eller körde i en rondell skvimpade det väl till lite, då varnar bilen för "låg kylvätskenivå" men bara genom ett blink då nivån är "ok" snabbt igen.
Du har ju liksom en tempmätare som visar om motorn är för varm oxå, varningen är ju bara för nivån.
Användarvisningsbild
av Jon
Tackar för alla tips som gör att jag kan vara en hyfsat välinformerad konsument på måndag i alla fall. Nog för att jag fortfarande är lite tappad bakom en vagn i bilvärlden ;)

Jag återkommer med vad de tror att det är eller om det blir bekräftat vad det är.

/j

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]